ELBILAR

Factorial Energy utvecklar batterier med fast elektrolyt, så kallade solid state-batterier, för elbilar.

Batterierna ska ge 80 procents längre räckvidd – levereras nu till Mercedes 

Ett efterlängtat tekniksprång och något som kan ge elbilar 80 procent längre räckvidd. Solid state-batterier sägs vara nästa kapitel av elektrifiering – nu menar ett företag att de snart är där.

Publicerad Senast uppdaterad

När media 2018 började rapportera om att ”Jesus-batteriet” var på gång handlade det om så kallad solid state-teknik. Alltså batterier där man ersatt elektrolytvätskan till ett fast alternativ. Men trots att ”alla” biltillverkare jobbade med det och sa att kommersialisering skulle ske inom fem år, har inget kommit.

Några som nu slår på trumman är amerikanska Factorial Energy som har tagit fram ett batteri de kallar ”Solstice”. Det ska ha en energitäthet på 450 Wh/kg, vilket enligt företaget kan ge en elbil 80 procent längre räckvidd samtidigt som vikten på fordonet minskas. 

Andra fördelar som lyfts fram är att batteriet är kemiskt stabilt även i högre temperaturer vilket innebär mindre brandrisk – men även att kraven på kylsystem blir mindre.

Målet är att ha ett batterisystem som kan ge 1 000 km räckvidd, men då vara 33 procent mindre samt 40 procent lättare än dagens konventionella litiumjonbatteripack.

Toyota ledande

Även om Factorial Energy är ett uppstartsföretag har de god stöttning av industrin. Mercedes, som redan i somras fick batterier för egna tester, är en av investerarna. Därutöver har både Hyundai och Stellantis gått in med pengar och samarbeten. 

Analytiker har pekat ut att det kommer vara svårt att ta teknikklivet över till fastfaselektrolyt-batterier. Giganten Toyota har länge ansetts vara ledande på området och även om de tidigare sagt att de ”snart” är där – handlar det om kommersialisering 2027-2028. 

Factorial ger ingen tidsutfästelse men vid sidan av sitt fastfasbatteri har de även utvecklat ett enklare ”semi-fast fas elektrolytbatteri” som de räknar med ska finnas i elbilar 2026. Skälet till att detta går snabbare är att den tekniken kan skalas upp och byggas på liknande produktionslinor som dagens teknik. 

FAKTA

Solid state

Trots namnet är det egentligen anoden i solid state-batteriet som ska ge den högre energilagringskapaciteten. Genom att byta ut grafiten i litiumjonbatteriets anod mot metalliskt litium blir laddkapaciteten i elektroden ungefär tio gånger högre.

Men metalliskt litium är väldigt reaktivt och bildar gärna dendriter som kan orsaka kortslutning. En elektrolyt i fast fas är ett sätt att bemästra den reaktiviteten.