Från praktikalitet och pris – till prestanda och känsla. Med elbilen EV6 ska Kia lämna gamla tassemarker och erövra nya. ”Jag är övertygad om att det här blir den bäst säljande elbilen i Sverige”, säger Peter Himmer, vd på Kia Sverige.
I fjol presenterade Hyundai-gruppen sin nya elbilsplattform E-GMP, och nu kommer Kias första modell baserad på denna. Bilen, med det generiska namnet EV6, är en crossover i ordets sanna bemärkelse och utöver att vara ett rejält kliv framåt i elektrifiering – så är det även en modell som ska bära märkets framtid.
Vad är EV6? Jo, en suv-aktig bil på 4,7 meter som i ett och samma paket ska leverera rejäl prestanda samtidigt som det ska tillgodose alla vardagsbehoven. Eller som man gärna vill säga det: ”Bilen har en enorm bandbredd”.
Tittar vi på specifikationerna så erbjuds EV6 med antingen 58- eller 77,4 kWh batteri, varav det senare är det enda som ska erbjudas i Sverige. Skälet att man inte tar in det mindre är att skillnaden i pris inte blir tillräckligt stor när man tittar på saker som restvärde och leasing.
Kia EV6 räckvidd
Effekten man erbjuds är från 229 hk i instegsmodellen (bakhjulsdriven) via 325 hk i den fyrhjulsdrivna GT-Line upp till 584 hk i toppmodellen GT (fyrhjulsdriven). Självklart påverkas räckvidden av vilken drivlina man väljer och som längst, upp till 510 km, kommer man med instegaren. De övriga två ska ha batteri nog för 490- respektive 400 km.
När energin i batteriet börjar ta slut kommer en paradgren för bilen – laddning. Vid snabbladdning ska 10-80 procents laddning gå på 18 minuter. Tycker man det är för långt så ska man kunna få 100 km räckvidd på 4,5 minuter. Detta med en laddeffekt på 239 kW som enligt Kia är ”sweetspoten” för just den här bilen.
Annons
Kia EV 6. Foto: Kia
Om man inte är intresserad av räckvidd och laddning, utan istället vill utforska bilens mer dynamiska prestanda så ska den fyrhjulsdrivna GT-Line klara av att accelerera 0-100 km/h på 5,2 sekunder medan värstingen ska ha samma resa avhandlad på 3,5 sekunder. Den senare ska även ha topphastighet på 260 km/h vilket är bra mycket mer än vad många konkurrenter erbjuder.
EV6 ska som ovan nämnt vara ett viktigt steg i Kias nya märkesresa. Man ska attrahera mer med känsla än de kanske träigare aspekterna praktikalitet och lägre pris. Och en tydlig sak i den här riktningen är att inuti bilen sitter det två 12,3 tums skärmar för förarinstrumentering och infotainment. Därtill så kan bilen få head up display med så kallad förstärkt verklighet (AR) där vägvisning och annat projiceras ”ut på vägen framför”. Vidare så ska man kunna tillvalskryssa ett 14-högtalarsystem från Meridian.
Annan teknik man har med är säkerhets- och assistanssystem som semi-autonom körassistent samt fjärrstyrd parkering. Det senare då att föraren inte ens behöver sitta i sin EV6:a
En annan sak man kan erbjuda med sin nya modell är V2L-teknik. Alltså möjligheten att kunna plocka ström ur bilen för att exempelvis driva andra enheter – eller kanske rädda elbilister med batteritorsk.
Specialiserad plattform
Utrymmesmässigt märks det av att man bygger på en ny specialiserad plattform. Golvet i kupén är platt vilket ger en både luftigare interiör – men även möjligheten att få mycket mer stuvutrymmen och mer praktiskt baksäte. I bagaget ska man kunna få i 520 liter och ytterligare 52 liter ska gå ner i trunken (20 liter i de fyrhjulsdrivna bilarna).
De fyrhjulsdrivna bilarna kommer att få dra 1 600 kg, vad den vanliga bakhjulsdrivna versionen får haka på är ännu inte officiellt.
Något som inte heller är officiellt klart är hur dealen med Ionity kommer att se ut. Kia, som en del i Hyundaigruppen, är delägare i laddnätverket och kommer att ha ett specialpris för snabbladdning. Kia säger dock att det kommer att vara klart inom kort.
Kia EV 6. Foto: Kia
Så vad kostar då Kias nya elbil? Jo, insteget startar 569 900 kronor. Mellanmodellen, GT-Line AWD har en prislapp på 674 700 kronor och fullfjädrade GT går loss på 749 600 kronor. Förbokningen har öppnat och de första kundbilarna kommer i slutet av september, början av oktober.
Annons
Och på Kia är man är övertygad om att försäljningen kommer gå som tåget.
– Vi kommer att ha ett teknikförsprång när det kommer till laddning och jag är övertygad om att vi kommer att ta kunder från alla håll. Den multi-taskar väldigt bra och passar allt från ensamhushåll till familjer. Vi tror även den kommer ta förs sig väldigt bra även i företagssektorn, säger Peter Himmer, vd för Kia Sverige.
Fakta Kia EV6 GT
Pris: från 569 900 kr
Drivlina: 1 motor, bakhjulsdriven
Maxeffekt: 168 kW / 229 hästkrafter
Max vridmoment: 350 Nm
Batterikapacitet: 77,4 kWh
Räckvidd: 510 km
Snabbladdningskapacitet: 239 kW
Bagageutrymme: 520 liter / 1 300 liter med fällda säten
Frunk: 52 liter
Max dragvikt: Inte officiellt
Fakta Kia EV6 GT-Line
Pris: från 674 700 kr
Drivlina: 2 motorer, fyrhjulsdriven
Maxeffekt: 239 kW / 325 hästkrafter
Max vridmoment: 650 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 5,2 sekunder
Batterikapacitet: 77,4 kWh
Räckvidd: 490 km
Snabbladdningskapacitet: 239 kW
Bagageutrymme: 520 liter / 1 300 liter med fällda säten
Frunk: 20 liter
Max dragvikt: 1 600 kg
Pris: 749 600 kr
Drivlina: 2 motorer, fyrhjulsdriven
Maxeffekt: 430 kW / 584 hästkrafter
Max vridmoment: 740 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 3,5 sekunder
Topphastighet: 260 km/h
Batterikapacitet: 77,4 kW
Räckvidd: 400 km
Snabbladdningskapacitet: 239 kW
Bagageutrymme: 520 liter / 1 300 liter med fällda säten