Elbilar

Kiachefen: "Vi kommer ha det största spektrat på marknaden"

– Det enda som kan hindra oss från att bli största elbilsmärke är tillgången på bilar, säger Peter Himmer, vd för Kia Sverige.  Foto: Kia/Felix Björklund
Kia E-niro. Foto: Felix Björklund

För Kia innebär elektrifieringen enorma möjligheter i Sverige. – Det enda som kan hindra oss från att bli största elbilsmärke är tillgången på bilar, säger Peter Himmer, vd för Kia Sverige.

Publicerad

En hyllad introduktion av modellen E-Niro i fjol och en uppföljning med E-Soul nu under våren. Lägg till två populära laddhybrider samt en elhybrid och det framgår att Kia surfar rätt bra på elektrifieringsvågen. Så pass att märkets svenska chef vågar tala om att bli marknadsledande inom området.

– Vi har varit starka på den privata delen i många år, men har legat långt efter på företagssidan. När vi fick in hybriden såg vi att de drog med de övriga modellerna och när laddhybriderna kom satte det igång rejält, säger Peter Himmer, vd för Kia Sverige.

Ett tydligt exempel på att det går bra är att Kia numera är trea på företagsmarknaden.

När det gäller elektrifiering så talar försäljningssiffrorna sitt tydliga språk.

– Under kvartal ett i år ökade vi med 17 000 procent jämfört med föregående år och just nu är vi tvåa efter Tesla. Det enda som kan hindra oss från att komma ikapp och förbi är just tillgång på bilar. Det är en utmaning att få den kvot vi vill ha.

Utvecklingen innebär även att Kia i Sverige har en enormt hög andel elektrifierade fordon i sin försäljning. 

– Vi har runt 50 procent elektrifierat och jag tror nog att det kan sticka iväg lite till. Sen beror det lite på vad som händer i slutet av året. Trenden är att vi är på väg mot 60 procent, men hittills ligger vi på i princip hälften. 

Nya bonus/malus-reglerna påverkar

Det som kan påverka hur det slutligen blir är enligt Sverigechefen bland annat hur de nya bonus/malus-reglerna blir. De nuvarande ändras till årsskiftet.

Kommer de att vara baserade på de strängare WLTP-siffrorna för förbrukning kan elbilar och laddhybrider bli än mer attraktiva.

– Då kan det bli ännu en rusning mot elektrifierat. Men som det är nu finns det mycket frågor som tarvar svar. Vi vet inte hur det nya bonus/malus-systemet kommer att se ut. Vi vet inte heller hur exempelvis tjänstebilister ska beskattas för laddning framöver eller hur det blir med de 10 000 kronorna i reduktion på förmånsvärdet, säger Peter Himmer. 

Det här är inte den enda frågan som man från ledande håll behöver ta tag i, enligt Peter Himmer. Att regeringen är så kortsiktig när det kommer till regleringar och strategier påverkar både marknaden och möjligheterna till en mer hållbar vagnpark.

– Vi måste få till en nyanserad debatt. Skattebetalare och vi som tillverkar bilar måste ha en långsiktig hållbarhetsstrategi att förhålla oss till. Etanolen var först wow, sen blev det negativt, dieseln var wow sen negativt – och vår förhoppning är att elbilen inte går samma öde till mötes. Vi har ett stort ansvar som tillverkare att se till att produktionen och batterierna är hållbara, men givetvis även hur elen som vi laddar med har producerats, så förhoppningsvis kan vi tillsammans föra en nyanserad debatt kring elbilar.

Ett tydligt exempel på vilken debatt Kiachefen efterfrågar är hur man genom regleringar ska få till förflyttningen mot elektrifierat. Det vill säga hur den befintliga vagnparken ska kunna skiftas.

– Hur ska vi få till en lösning som skrotar ut äldre bilar med höga utsläpp? Skrotningspremier kan vara en lösning. 

"Vi kör vårt upplägg"

I höst kommer marknaden att genomgå ett skifte då elektrifiering på allvar kommer på bred front. Peugeot, Opel, Renualt, Nissan, Polestar och Volkswagen får ut nya eller generationsskiftade elbilar. Därtill ska Volvo visa upp sin första riktiga elbil. Men även om det blir mer konkurrens, kommer det inte förändra hur Kia agerar.

– Under alla år jag varit med har vi, oavsett vad som händer på marknaden, lagt vår egen strategi. Vi kör vårt upplägg och spår – sedan får konkurrenterna göra sitt. Vi har vuxit kraftigt när allt handlade om bensin- och dieselbilar så varför ska vi inte kunna fortsätta växa med fokus på elektrifierade bilar? 

Och hur ser då framtiden ut? Peter Himmer är övertygad om att Kias position om tre år kommer att vara starkare än i dag. 

– Jag är säker på att vi kommer att ha en större marknadsandel och sälja fler bilar. Vi kommer säkerligen ha minst en försäljning där sju av tio bilar är elektrifierade och beroende på hur infrastrukturen ser ut kan vi nog även ha vätgasbilar. Förhoppningsvis kommer även alternativen till fossilt bränsle att expandera och växa. Men jag kan säga att vi kommer att ha det största spektrat på marknaden oavsett vad kunderna vill ha. 

Kias elektrifierade modeller

Elhybrider:

Niro Hybrid – från 220 900 kr

Laddhybrider:

Niro Plug in – från 304 900 kr

Optima Plug in – från 415 700 kr

Elbilar:

E-soul – från 433 900 kr

E-niro – från 444 900 kr