Energi Jakten på elbilens katod Werner Tillmetz Katoderna i litium-jonbatterier för mobiltelefoner passar inte i batterier för elbilar. Nu letar forskarna nya katodmaterial. Håkan Abrahamson Publicerad 30 apr 2009 kl 14.22 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Dagens litium-jonbatterier för mobiltelefoner och bärbara datorer har katoder av litiumkoboltoxid. De lämpar sig både av kostnadsskäl och säkerhetsskäl inte för användning i batterier för elbilar. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ energi elbilar hybridbilar
INDUSTRI Northvolt ansöker om rekonstruktion i USA – Scania bidrar med finansiering Batteritillverkaren Northvolt ansöker om rekonstruktion i USA, uppger bolaget i ett pressmeddelande. Syftet är att säkra finansiering genom så kallad Chapter 11-process i USA.
ELBILAR Analys: Säker i krocktest – men Tesla toppar dödslista Tesla Model Y är en av de säkraste bilarna som någonsin krocktestats. Trots det toppar Tesla listan när det kommer till flest passagerardödsfall – det framgår i analys av dödsolyckor.