Energi
Jakten på elbilens katod
Werner Tillmetz
Katoderna i litium-jonbatterier för mobiltelefoner passar inte i batterier för elbilar. Nu letar forskarna nya katodmaterial.
Dagens litium-jonbatterier för mobiltelefoner och bärbara datorer har katoder av litiumkoboltoxid. De lämpar sig både av kostnadsskäl och säkerhetsskäl inte för användning i batterier för elbilar.
Forskare vid centrum för solenergi och vätgasforskning i Baden-Würtemberg (ZSW) kommer på mässan Achema i Frankfurt 11 - 15 maj visa materialkombinationer som lämpar sig bättre till katoder i litium-jonbatterier, som måste klara temperaturintervall mellan - 30 °C och + 80 °C.
Professor Werner Tillmetz kommer att redogöra för andra lösningar, litium-järnfosfat och litium-manganfosfat.
- De klarar kraven på termisk och kemisk stabilitet, och råvarorna utgör ingen bristvara, menar Werner Tillmetz.
Andra aspekter som många laddningscykler, stort urladdningsdjup och en livslängd på över tio år ställer stora krav på materialvalet i elbilarnas litium-jonbatterier.
Forskarna vid ZSW i Ulm arbetar nu för högtryck för att få fram lämpliga katodmaterial för elbilsbatterier.