Elbilar
Jaguars nya elbil – en Porsche- och Tesla-utmanare
Den nuvarande generationen av sedanen XJ. Foto: Jaguar
En ny modulär plattform och två nya elbilar. Jaguar Land Rover ska de kommande åren bredda sitt elektrifierade utbud. Detta för att kunna armbågas om kunderna med Tesla, Audi och Porsche.
Jaguar Land Rover (JLR) är med sina 600 000 bilar om året en förhållandevis liten spelare i branschen. Men den eldrivna modellen I-Pace slog ner som en överraskning och har fått stor uppmärksamhet. Detta då den gick in och vann utnämningen som årets bil i Tyskland, Europa och även världen.
Nu avslöjar tillverkaren hur de ska fortsätta på elektrifieringsspåret.
Under en investeringskonferens avslöjade JLR att de har en ny modulär plattform klar. Grundstommen är väl förberedd för elektrifiering och dess första applikation kommer att se dagens ljus redan om ett år.
Plattformen, som går under namnet MLA – Modular Longitudinal Architecture, stödjer alla grader av elektrifiering – från rena elbilar till laddhybrider samt mildhybrider. Tanken är att denna ska ersätta de fem plattformar som används i dag.
Första modellen som baseras på MLA blir den nya Jaguar XJ. Och för att visa att tillverkaren menar allvar med elektrifieringen kommer den först att lanseras som ren elbil. Även om det fortfarande inte är klart vilka specifikationer XJ får rapporterar Automotive News Europa att batteriet blir på 90,2 kWh och att det ska räcka till runt 470 kilometers färd. Bilen är tänkt som en rival till Tesla Model S, Porsches kommande Taycan och Audis E-tron GT. Så räkna med att det kommer att bli en spännande rivalitet 2020.
Men det är inte bara elbilar på gång. 2021 presenteras en ny Range Rover följt av en Range Rover Sport. Båda kommer att erbjudas som laddhybrider och någon gång därefter ska även en helelektrisk Range Rover att lanseras. I vilken modell den kommer är inget JLR avslöjar än.
När det gäller laddhybriderna kommer de förses med ett 13,1 kWh-batteri. Något som ska ge el-räckvidder på upp till 50 kilometer.
Den stora skillnaden mellan de nya bilarna och I-Pace är att de som baseras på MLA blir Jaguars framtid. Detta eftersom I-Pace bygger på en helt separat grundarkitektur som inte har något att göra med övriga JLR: Det är även kontraktstillverkaren Magna Steyr som bygger bilen i österrikiska Graz. Om, eller hur, den ska utvecklas är fortfarande inte klart. JLR befinner sig för tillfället i sparläge efter att ha gjort rekordförlust för fjolåret.