Elbilar
Jaguarchefen: Elbilar kommer inte att gå ner i pris i närtid
Bristande laddinfrastruktur och för dyra batterier. Det är enligt Jaguar Land Rover-chefen Ralf Speth skälen till elbilens fortsatt höga prislapp. "Priset kommer inte att gå ner de närmaste tre till fem åren", säger han i en intervju.
Det är ingen nyhet att lägre batteripris och täckande laddinfrastruktur är de två nycklarna för billigare elbilar. Och det är just det faktum att dessa två parametrar inte ändrats signifikant som gör att elbilspriserna kommer att fortsätta vara höga. Det säger Ralf Speth, chef för Jaguar Land Rover (JLR), i en intervju med brittiska Autocar.
Laddinfrastrukturen, eller snarare bristen på den, gör att förare utanför städerna inte vågar satsa på bilar med kortare räckvidd. Och detta tvingar biltillverkare till att trycka ner stora dyra batterier i sina modeller.
– Jag hoppas att infrastrukturen fixas. Priset på elbilar är fortfarande för högt eftersom vi måste få till en lång räckvidd. Eftersom du inte kan ladda bilen ordentligt krävs det ett stort batteri. Om du kan ladda [överallt] så kan vi göra batteriet mindre, vilket sänker kostnaden, säger Ralf Speth till tidningen.
Och just det här gör att hur gärna JLR än skulle vilja bygga billigare elbilar – så får de inte ihop kalkylen.
– Priset kommer inte gå ner de närmaste tre till fem åren. Vi behöver ett tätare laddnätverk, mer kvalitet och mer kvantitet som är standardiserat och kan ge snabb laddning, säger han.
Uttalandet kan tyckas vara i otakt med tiden då just lägre elbilspris var ett av huvudämnena under pressdagarna på bilmässan i Frankfurt. Volkswagen har precis lanserat sin ID.3, Honda har lanserat modellen E – och dessa får sällskap av en ny Renault Clio, samt PSA-alternativen Peugeot e-208 samt Operl Corsa-E. Samtliga med en prislapp på runt 350.000 kr.
Jaguar spelar inte i den ligan. De har i dag en elbil, I-Pace, i modellpaletten och har avslöjat att den kommande modellen av XJ ska gå på el. Den förstnämnda har en prislapp som börjar på 900 000 kr och den senare är märkets flaggskeppsmodell – vilket redan i grunden inte är något som vänder sig till den breda massan. Vad Speth menar är nog snarare att deras elbilar även kommande år kommer att ha ett högre pris än de traditionella alternativen.