Energi Ikeas pengar sätter fart på Alelion Alelions vd Torbjörn Sundström i golfbilen som drivs med Alelions batterier. Svetsning av batteripaketen till EV Adapt. Varje batteripaket består av 16 parallellkopplade battericeller med en kapacitet på 160 Wh. Alelions batteripaket monteras på en motor- och växellådstrippad Fiat 500 i EV Adapts och Alelions kombinerade batteri- och bilfrabik. Batteriet till den elbrivna Fiat 500-bilen består av 96 batteripaket med totalt 1 500 battericeller som väger 125 kilo. Batteripaketet monterat och klart. Hittills har 50 Fiatbilar konverterats till eldrift. Batteridriven golvbagskärra är ett av de specialområdet som Alelion kommit in på. Städmaskiner är ett annat området för Aleilions batterier. Kalmar Motors nya hybriddrivna flygplansdragare TBL 50 används av SAS på Kastrups flygplats. Med 48 friska miljoner på fickan ska Torbjörn Sundström förvandla Alelions hantverksmässiga batteritillverkning till en supermodern fabrik för specialbatterier. Lars Anders Karlberg Publicerad 2 nov 2010 kl 12.15 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ elbilar fouriertransform energi
KARRIÄR Om populära utbildningen: ”Det är olyckligt att det blivit så” Efter en facklig varning om industriell ekonomis dominans bland toppstudenter får nu tre av de stora lärosätena ge sin bild.
ELBILAR ”Har man en miljon i bilbudget är den ett givet alternativ” En återvändande veteran som hoppas återerövra Europa med elbilar. Ny Teknik provkör Cadillac Lyriq.