Energi

Ikeas pengar sätter fart på Alelion

Alelions vd Torbjörn Sundström i golfbilen som drivs med Alelions batterier.
Svetsning av batteripaketen till EV Adapt. Varje batteripaket består av 16 parallellkopplade battericeller med en kapacitet på 160 Wh.
Alelions batteripaket monteras på en motor- och växellådstrippad Fiat 500 i EV Adapts och Alelions kombinerade batteri- och bilfrabik.
Batteriet till den elbrivna Fiat 500-bilen består av 96 batteripaket med totalt 1 500 battericeller som väger 125 kilo.
Batteripaketet monterat och klart. Hittills har 50 Fiatbilar konverterats till eldrift.
Batteridriven golvbagskärra är ett av de specialområdet som Alelion kommit in på.
Städmaskiner är ett annat området för Aleilions batterier.
Kalmar Motors nya hybriddrivna flygplansdragare TBL 50 används av SAS på Kastrups flygplats.

Med 48 friska miljoner på fickan ska Torbjörn Sundström förvandla Alelions hantverksmässiga batteritillverkning till en supermodern fabrik för specialbatterier.

Publicerad

I somras gick det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform in med 28 miljoner kronor i Alelion Batteries och förra veckan följde Ikeas riskkapitalbolag Ikea Greentech efter med 20 miljoner kronor.

Det ger de två riskkapitalbolagen nästan 50 procent i Alelion. Resten ägs av grundarna; ett tiotal personer jämte det nischade riskkapitalbolaget Pegroco Invest.

Torbjörn Sundström, du är vd för Alelion. Vad ska ni göra med pengarna?

- Vår strategi är att skapa en helautomatisk batteriproduktion och mångfaldiga produktionsvolymen. I dag är det mer av ett rent hantverk där vi tillverkar cirka 10 000  batterimoduler per år. Vi ska upp i flera miljoner moduler per år.

Har ett litet svenskt företag i Ale kommun utanför Göteborg verkligen någon reell chans mot kinesiska batterifabriker?

- Visst. Batteritillverkningen i Kina är ett hantverk där ett hav av billig kinesiska arbetskraft packar battericeller till batterier. Men fabrikerna ligger långt från kunderna och transporterna tar tid. Med en automatiserad produktion kan vi bygga specialdesignade batteripaket lika billigt och ha fördelen att ligga nära kunden.

Ni bygger batteripaket för EV Adaps eldrivna Fiat 500 i samma byggnad där Alelion håller till i Nol i Ale kommun utanför Göteborg. Hur många Fiatbilar har ni varit med om att konvertera till eldrift?

- Hittills är det cirka 50 bilar. Vi har skapat hela drivlinan – allt från batteripaket till elektronik och motor. Bilbatteriet är grunden för allt vi gör. All teknik som utvecklats för Fiatbatteriet går att skala både upp och ned.

Har ni bara EV Adapt som kund?

- Nej vi har redan flera andra kunder. Vi har till exempel sålt två stora batterisystem till Kalmar Motors nya hybriddrivna flygplansdragare TBL 50 som nu används på Kastrup i Köpenham. Och vi gör mindre batteripaket för golfvagnsföretaget Mobydicks batteridrivna golfvagnar. Vi är också inne i två projekt med batterier till utrustning för städföretag.

Vad blir nästa produkt?

- Än så länge är elfordon vår viktigaste målgrupp. Där är man beredd att betala för lätta batterier. Litium jon-batterier är lätta och miljövänliga - men dyra. Vi använder 1 500 battericeller till våra Fiatbatterier. Med utvecklad produktionsteknik ska vi kunna göra billiga, mindre batterier till professionella handverktyg och liknande.

Vad vill Ikea ha av er?

- Christian Ehrenborg, vd för Ikea Greentech, har sagt att han är intresserad av små och billiga energilagringsprodukter som kan säljas av Ikea. Dit kommer vi när vi byggt ut produktionsapparaten.

Ni gör inte egna battericeller?

- Nej vi är systemintegratörer som designar och tillverkar batteripaketen. Vi är ett 20-tal anställda – ett hightechgäng av guds nåde specialiserade på elektronik, programvara och mekanik. Alla utom en i ledningsgruppen kommer till exempelvis från gamla Ericsson Microwave i Göteborg. Och många kommer från Volvo och Saab.

Var köper ni cellerna ifrån?

- Det är ett litet amerikanskt företag som vi samarbetat med från början. Vi köper 26-650-celler från dem – en variant som är energioptimerad för bilbatterier och en som är effektoptimerad för andra ändamål.

Hur många battericeller blir det i år?

- Det blir några hundra tusen i år. Det kan låta mycket men det är faktiskt inte mer än att det ryms i en container, säger Torbjörn Sundström till Ny Teknik.