Elbilar

Här är Volkswagens kontring på Volvo C40 – visar upp ID5

Volkswagen ID5. Foto: VW
Bagageutrymmet i en VW ID5. Foto: Volkswagen
VW ID5. Foto: VW

Den tredje ID-bilen från VW och den mest ”design-trendiga” i familjen. ID5 sällar sig till den växande skaran elbilar som kombinerar crossover-kläder med coupé-hatt.

Publicerad

För ett par år sedan stod VW med dieselskam och delade ut elbilslöften. Man hade plöjt ner åtskilliga miljarder och äntligen skulle den stora transformationen av Europas jätte påbörjas. Först kom elbilsmotsvarigheten till Golf, ID3, och sedan den suvigare formen ID4. Båda förnuftiga och praktiska. 

Nu har man tagit ut svängarna. ID5 är i grund och botten en ID4, men med en sluttande taklinje som har blivit så populär. Och i stället för att kalla den ID4 Coupe, på samma sätt som koncernsyskonen Audi och Skoda har gjort med sina alternativ, har man valt att ge modellen en egen siffra. För i VW-lägret så menar man att det här är något mycket större än bara en modell med förändrad profil.

– ID5 är eldriven, sportig och elegant. Vår premium-suv-coupé markerar ännu en milstolpe i vår accelerate-strategi. Den erbjuder en lokalt utsläppsfri körglädje för en krävande kundgrupp. Vi bryter oss in i ett nytt marknadssegment med den här modellen, säger Ralf Brandstätter, vd för märket Volkswagen.

Ny mjukvarugeneration i ID5

Bilen bygger alltså på samma plattform som övriga ID-bilar och i jämförelse med ID4 är det snudd bara taket som skiljer. Det innebär att luftmotståndet är lite lägre, vilket då ger femman en något längre räckvidd. 

För tekniskt sett så är det ju ingen skillnad. ID5 kommer antingen som bakhjulsdriven bil med 204 hästkrafter eller i tappningen GTX, som innebär drifta även fram samt att effekten skruvats upp till 299 hästkrafter. Oavsett version är det ett batteripack på 77 kWh och detta.

Bagageutrymmet i en VW ID5. Foto: Volkswagen

Utrymmet i bilen är nära nog detsamma och även om taket förändrats anger VW att huvudutrymmet för baksätespassagerare endast kapats med 12 millimeter jämfört med ID4. Och på samma sätt som Q4 E-tron Sportback har lite större officiellt bagageutrymme än sin mer suvviga syskon kan man packa sex liter mer bagage i ID5 jämfört med ID4. Nota bene, detta är officiella siffror, ska du packa bilen full kommer självklart ID4:ans praktiska former ge bättre utrymme.

En stor nyhet är att ID5 kommer med en ny mjukvarugeneration. Och den uppgraderingen är välkommen. VW har ju haft en hel del problem med just det här.

Vad kostar VW ID5?

Så vad innebär ”ID software 3.0”? Till att börja med så kommer den med fullt stöd för framtida fjärruppdateringar. Vidare så innehåller den bättre röststyrning, en uppdatering av parkeringsassistenten som nu ska komma ihåg ”personligt anpassade parkeringsprocesser”. Det senare handlar om att man kan lära hur bilen ska köra från exempelvis dörren till parkeringsplatsen runt knuten.

VW har även inkluderat så kallad Car-to-X-kommunikation. Detta innebär att data från andra kompatibla VW-bilar samt infrastruktur samlas in inom en radie på 800 meter. Detta för att ge information om farliga områden, olyckor eller stillastående trafik.

ID5 och ID5 GTX ska preliminärt komma till Sverige i slutet av första kvartalet 2022. Vad de kommer att kosta återstår att se, men räkna med att det blir prispåslag på de 515 000 respektive 573 000 kronor som ID4/ID4 GTX kostar.