ELBILAR

I början av mars kommer VW att visa upp en elbilsmodell som ska kosta 20 000 euro.

Här är Volkswagens budget-elbil – ska kosta 20 000 euro och byggas i Europa

I mars kommer den – Volkswagens eldrivna budgetbil. Det avslöjade högsta chefen vid ett möte med anställda i Wolfsburg. Där visades även designen på modellen upp.

Publicerad Senast uppdaterad

Volkswagen har dragits med stora problem och framtiden har sett skakig ut. Men under onsdagen höll företaget ett möte för anställda där vd:n Thomas Schäfer gav hopp i form av en kommande budgetmodell – en elbil för 20 000 euro.

– En prisvärd, högkvalitativ och lönsam eldriven Volkswagen från Europa till Europa: Det här är bilbranschens Champions League! säger Thomas Schäfer i ett pressmeddelande.

Den kommande modellen ska presenteras i början av mars, dock får vi inte se den färdiga produktionsmodellen förrän 2027. Av uttalandet kan man utläsa att den även kommer att byggas i Europa. Men även om det dröjer innan modellen finns att köpa är det en viktigt signal och en identitetsprodukt för tillverkaren som ligger i tuffa förhandlingar om nedskärningar och fabriksförsäljningar. 

– Den nya helt eldrivna instegsmodellen blir en Volkswagen i namnets rätta bemärkelse. Våra medarbetare på anläggningen i Wolfsburg var de första som fick ta en titt på designen under mötet, innan den visas för allmänheten, säger Thomas Schäfer i pressmeddelandet.

Vad modellen kommer att få för namn återstår att se. VW anger att ”en prisvärd instegsmodell” är en av de centrala pelarnia i framtidsplanen. Denna ska stå bredvid produktionsversionen av ID2 All som är satt till lansering 2026 och som ska kosta 25 000 euro. 

Fokus på Wolfsburg

Att man gav arbetarna i Wolfsburg en första titt är för att stärka bandet och lojaliteten och under mötet sa Thomas Schäfer att det även framgent kommer vara här VW satsar stort.

– Anläggningen i Wolfsburg har ett tydligt perspektiv på framtiden. Genom den överenskomna flytten av Golf till Mexiko skapar vi utrymme för avancerad teknik. Nya produktionsmetoder kommer att införas i hall 54. Där planerar vi att tillverka den eldrivna efterföljaren till Golf på den nya SSP-plattformen, liksom en volymstark eldriven T-Roc. På så sätt gör vi Wolfsburg till huvudstaden i vår nya helelektriska kompaktklass.

Framtidsplanen

VW kom i slutet av december överens med arbetstagarrepresentanter om ett nytt avtal. Det innehåller en planmässig trestegsraket. 

Det första är ”att komma ikapp” och stärka konkurrenskraften genom att optimera kostnadsstrukturerna – här kommer de bitar som gör ont som rör nedskärningar. Del två är ”attackera” och i denna ingår nio nya modellanseringar fram till 2027. Av dessa är de två elbilarna för 25 000- respektive 20 000 euro oerhört viktiga modeller. Den tredje delen är ”leda” och handlar helt enkelt om att VW ska vara det märke som håller taktpinnen i Volymsegmentet.

Hur det blir återstår att se, men i början av mars får vi i varje fall en klarare bild – och kanske ett namn (VW har dock ansökt om märkesskydd för ID1 och ID Every1) på VW:s framtidsmodeller.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.