ELBILAR
I början av mars kommer VW att visa upp en elbilsmodell som ska kosta 20 000 euro.
Volkswagen
Här är Volkswagens budget-elbil – ska kosta 20 000 euro och byggas i Europa
I mars kommer den – Volkswagens eldrivna budgetbil. Det avslöjade högsta chefen vid ett möte med anställda i Wolfsburg. Där visades även designen på modellen upp.
Volkswagen har dragits med stora problem och framtiden har sett skakig ut. Men under onsdagen höll företaget ett möte för anställda där vd:n Thomas Schäfer gav hopp i form av en kommande budgetmodell – en elbil för 20 000 euro.
– En prisvärd, högkvalitativ och lönsam eldriven Volkswagen från Europa till Europa: Det här är bilbranschens Champions League! säger Thomas Schäfer i ett pressmeddelande.
Den kommande modellen ska presenteras i början av mars, dock får vi inte se den färdiga produktionsmodellen förrän 2027. Av uttalandet kan man utläsa att den även kommer att byggas i Europa. Men även om det dröjer innan modellen finns att köpa är det en viktigt signal och en identitetsprodukt för tillverkaren som ligger i tuffa förhandlingar om nedskärningar och fabriksförsäljningar.
– Den nya helt eldrivna instegsmodellen blir en Volkswagen i namnets rätta bemärkelse. Våra medarbetare på anläggningen i Wolfsburg var de första som fick ta en titt på designen under mötet, innan den visas för allmänheten, säger Thomas Schäfer i pressmeddelandet.
Vad modellen kommer att få för namn återstår att se. VW anger att ”en prisvärd instegsmodell” är en av de centrala pelarnia i framtidsplanen. Denna ska stå bredvid produktionsversionen av ID2 All som är satt till lansering 2026 och som ska kosta 25 000 euro.
Fokus på Wolfsburg
Att man gav arbetarna i Wolfsburg en första titt är för att stärka bandet och lojaliteten och under mötet sa Thomas Schäfer att det även framgent kommer vara här VW satsar stort.
– Anläggningen i Wolfsburg har ett tydligt perspektiv på framtiden. Genom den överenskomna flytten av Golf till Mexiko skapar vi utrymme för avancerad teknik. Nya produktionsmetoder kommer att införas i hall 54. Där planerar vi att tillverka den eldrivna efterföljaren till Golf på den nya SSP-plattformen, liksom en volymstark eldriven T-Roc. På så sätt gör vi Wolfsburg till huvudstaden i vår nya helelektriska kompaktklass.
Framtidsplanen
VW kom i slutet av december överens med arbetstagarrepresentanter om ett nytt avtal. Det innehåller en planmässig trestegsraket.
Det första är ”att komma ikapp” och stärka konkurrenskraften genom att optimera kostnadsstrukturerna – här kommer de bitar som gör ont som rör nedskärningar. Del två är ”attackera” och i denna ingår nio nya modellanseringar fram till 2027. Av dessa är de två elbilarna för 25 000- respektive 20 000 euro oerhört viktiga modeller. Den tredje delen är ”leda” och handlar helt enkelt om att VW ska vara det märke som håller taktpinnen i Volymsegmentet.
Hur det blir återstår att se, men i början av mars får vi i varje fall en klarare bild – och kanske ett namn (VW har dock ansökt om märkesskydd för ID1 och ID Every1) på VW:s framtidsmodeller.