ELBILAR

En Subaru Solterra står vid den första (och enda) offentliga laddstationen.

Här är världens mest avlägsna elbilsladdare – över 270 mil till nästa

Den första offentliga laddaren på ön och den mest avlägset belägna i världen. På Atlantön har en elbilsoffensiv sjösatts med mål att bli helt elektriskt.

Publicerad Senast uppdaterad

Hur skulle du känna bakom ratten om du visste att det bara fanns en laddare inom 270 mils radie? Så långt är det från Sankta Helenas första och enda offentliga elbilsladdare till närmsta dito.  

Det brittiska territoriet, en vulkanö i mitten av Atlanten, kanske är mest känt för att vara Napoleons exilvistelse, men man vill nu bli känt för annat. Nämligen att bli en ö driven av förnybar el.

Som ett steg i den riktningen glänser nu en laddstation i hoppet att de 5 000 invånarna nu ska överge sina åldrade bilar med fossila drivmedel. Bakom projektet återfinns utöver den lokala regeringen även norska laddboxtillverkaren Easee samt bilmärket Subaru.

Laddaren, en Easee Charge med 22 kW i kapacitet, har installerats vid muséet i Jamestown och till denna har ön även en splitterny Subaru Solterra. Utöver denna finns det sedan tidigare fyra äldre elbilar på ön.

Sankta Helenas solkraftpark genererar tillsammans med öns vindkraftverk i dagsläget 25 procent av hela elbehovet.
Sankta Helena är framförallt känt för att det var ön som Napoleon satt i exil på. Jonathan, en sköldpadda som nu beräknas vara 192 år, är efter den franske kejsaren, öns mest namnkunnige invånare.
Sankta Helena

Förespråkarna menar att Sankta Helena har oerhört gynnsamma förhållanden för at klara av omställningen och överge fossila energikällor. Det blåser och är soligt stora delar av året och temperaturerna är stabilt behagliga.

Av öns runt 5 000 invånare får redan i dag 25 procent av sin el från en mindre vindsnurra samt en mindre sollcellsinstallation. 

– Vi lägger runt 5 miljoner pund om året på att skeppa in diesel. Men det handlar inte bara om kostnaden för bränslet, utan även för transporten för att få hit det och sedan för förvaringen. Därför tittar vi på övergången till en mer förnybar energiproduktion. Vi vill komma upp i 80 procent till 2028, säger Mark Brooks, ekonomiminister på ön.

Sankta Helena är en av flera öar i världen som satsar på att ställa om. Grekiska Astypalea har i ett projekt som mål att fasa ut fossildrivna fordon från ön. Där har man dels ställt om så att snudd på alla nya bilar som registreras är eldrivna och till 2026 ska 80 procent av öns elbehov täckas av en solkraftspark samt system med energilager. 

Även danska Samsø har en elproduktion som är fullt förnybar. Dock har de, till skillnad från de båda exemplen ovan, en elledning till fastlandet som förser ön med el när eller om det skulle behövas.