Här är uppstickarens nya modell – ska utmana Tesla Model Y och VW ID5
Xpeng G6 avtäcks på lanseringen i StockholmFelix Björklund
Efter ett par års trevande hoppas Xpeng på att 2024 blir ett genombrott. Detta då man nu officiellt lanserat den smarta ”coupé-suven”G6 i Sverige. Ska det här få fart på affären?
När det kommer till nya bilmärken som lanserats i Sverige är Xpeng en tillverkare som sticker ut. Dels i form av en mindre smickrande entré, men framförallt för att man lagt krut på en så liten marknad. Det är en gedigen satsning som görs – och man gör det själva, inte via ombud som exempelvis BYD eller MG.
Till skillnad från dessa två (som båda importeras och säljs av Hedin bil) har man haft en blygsam registrering. Detta fördelat på floppen P5, sedanen P7 och den stora crossovern G9.
Men nu ska det bli skillnad på det. Crossovern G6 som ger sig in i det heta segmentet med elbilar strax över halvmiljonen.
– Tittar man på våra bilar och de olika segmenten de passar in i. P7 är ett snävt segment, men även G9 är även det ett förhållandevis litet segment. Med G6 går vi in i ett där det säljs 70 000 bilar om året. Det innebär att vi kan nå ut på bästa möjliga sätt, säger Marcus Rosenborg, marknadschef på Xpeng Sverige, vid lanseringen.
Xpeng G6Felix Björklund
Xpeng G6Felix Björklund
Storlek som en Tesla Model Y
Storleksmässigt mäter Xpeng G6 in på 4 753 mm i längd, 1 920 mm i bredd och 1 624 mm i höjd. Mått som ligger en hårsmån från klassgiganten Tesla Model Y.
Annons
En detalj som lurar ögonen är sluttningen på taket. Att den är svart istället för karossfärgad innebär att bilen ser mer slimmad ut än vad den egentligen är. Det innebär att utrymmet bak är bra. Lastmöjligheterna är väl tilltagna och vill man istället åka mer bekvämt är det bara att luta baksätet.
Tekniskt kommer bilen i tre olika versioner. Insteget får ett LFP-batteri om 66 kWh (netto) samt en motor på bakaxeln som leverera 190 kW eller motsvarande 258 hästkrafter och 440 Nm. Detta räcker till en WLTP-räckvidd på 435 km.
Steget upp får lite högre effekt, 210 kW /286 hk, men framförallt får köpare här ett större batteri om 87,5 kWh vilket då räcker till 570 km körning. Vill man ha fyrhjulsdrift är det att slå till på toppversionen AWD Performance och då adderas en elmotor fram. Systemeffekten ligger då på 350 kW/476 hästkrafter
Oavsett version ska laddningen 10-80 procent gå på 20 minuter, dock är det skillnad på effekt insteget (LFP-kemi) och de båda andra (NMC-kemi) kan ta. Med det sagt, även insteget klarar 215 kW.
”Allt” är standard
Tittar man bortom batteri och drivlina har G6 det mesta man kan tänka sig. Dessutom har Xpeng valt att göra snudd på allt till standard. Som köpare kan man bara välja på exteriör- och interiörfärg samt om man vill ha dragkrok.
För att bryta ned det innebär det att yttersätena bak har värme, fram är det värme och ventilation, vidare har bilen panoramaglastak, två trådlösa laddplattor, uppvärmd ratt samt värmepump.
Till skillnad från Xpeng G9 har G6 ingen frunkFelix Björklund
Bagageutrymmet i Xpeng G6 är på 517 literFelix Björklund
Vad kostar då Xpeng G6?
– Pris är inte fastställt än, men vi kommer ligga på ett frånpris runt 540 000 kronor, säger presschef Peter Maier
Annons
Sett på pappret är det god prestanda, bra räckvidd och inte minst – habil laddningsförmåga. Lägg till att priset även förefaller bli attraktivt, i varje fall för indragarbilen. Utöver det spekuleras det om att även den fyrhjulsdrivna versionen för köpare kan hamna riktigt bra i pris, i jämförelse med konkurrenterna.
Den rådande lågkonjunkturen samt en allmän skepsis för det okända ligger märket i fatet. Målet här är att bli mer lokala och komma närmare sina kunder.
– Vi finns tillsammans med Bilia på nio ställen i Sverige – det räcker inte. I år ska vi ha 20 serviceställen och vi bet att vi behöver namnkunniga partners i marknaden eftersom vi har svårt att nå ut på samma sätt som en stark lokal partner kan göra, säger Marcus Rosenborg.