ELBILAR

Toyota Urban Cruiser

Här är Toyotas nya elbil – ska konkurrera med Kia EV3 och Volvo EX30

En kompakt eldriven suv – det blir elbil nummer två från Toyota – Urban Cruiser. Till våren kommer bilen och ska försöka armbågas i ett av de tuffaste segmentet som finns just nu.

Publicerad

Säga vad man vill om Toyota, men en sak man inte kan beskylla dem för är ett brett utbud av eldrivna modeller. Men det ska man råda bot på och till 2026 ska man ha 15 nollutsläppsfordon varav sex batterielektriska.

Och nu har man då lanserat den andra elbilen av dessa sex: Urban Cruiser.

Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban Cruiser

Vad för typ av bil är Toyota Urban Cruiser?

Toyota har tidigare haft namnet i sin modellpalett. Men nu har man gjort om den rejält. Storleksmässigt är den något mer kompakt, men samtidigt något större än Yaris Cross. Tittar vi på andra tillverkare ligger bilen mellan Volvo EX30 och Kia EV3. Designen ska enligt tillverkaren vara ”Urban tech” där fronten kallad ”hammerhead” ska vara en ny signaturdesign för den nya elbilsserien. 

Jämförelse med relevanta konkurrenter

Toyota Urban Cruiser Kia EV3 Opel Frontera Volvo EX30
Längd4 285 mm4 300 mm4 385 mm4 233 mm
Bredd1 800 mm1 850 mm1 795 mm1 837 mm
Höjd1 640 mm1 560 mm1 635 mm1 549 mm
Axelavstånd2 700 mm2 680 mm2 672mm2 650 mm

Hur rymlig är Toyota Urban Cruiser?

Något som är en enorm fördel för elbilar byggda på dedikerad plattform är hur de kan använda arkitekturen för att maximera innerutrymmen. Den långa hjulbas, 140 mm längre än Yaris Cross, innebär att man får mycket större rymd. Därtill är baksätet skjutbart samt praktiskt fällbart 40:20:40. Sammantaget menar Toyota att det gör att det blir möjligt att i lilla Urban Cruiser (b-segment) ”skapa utrymme i nivå med D-segmentet”.

Vad har Toyota Urban Cruiser för batteri och räckvidd?

Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban Cruiser

Modellen erbjuds initialt med en storlek på batteriet, detta är på 61 kWh och av litiumjärnfosfattyp (LFP). Batterikemin har fördelen att den inte tar skada av att laddas fullt stum i kvarten, men framförallt för att den är billigare än den litiumjonteknik som man framförallt använt tidigare. Som standard har Urban Cruiser värmepump för luftkonditioneringssystemet och med ombord finns även ett manuellt aktiverat batteriförvärmningsalternativ som gör att man som förare kan slå på detta, utan att behöva navigera till en snabbladdare, för att optimera laddprestanda under vintern. 

Dessvärre har Toyota inte meddelat vad det är för räckvidd man kan uppnå i Urban Cruiser, inte heller berättar det vad för laddprestanda modellen har. 

Fotnot: På andra marknader kommer Toyota att erbjuda ett alternativ med 49 kWh batterikapacitet.

Går Toyota Urban Cruiser att få med fyrhjulsdrift?

Svaret är ja. Toyota Urban Cruiser kommer att erbjudas antingen som framhjuls- eller fyrhjulsdriven. Den förstnämnda har en 128 kW / 174 hästars elmotor fram och den senare adderar en 48 kW maskin på bakaxeln. Toyota uppger inte saker som accelerationsprestanda eller liknande, men säger att ”accelerationen är direkt och linjär, både från start och vid omkörningar”.

Med fyrhjulsdriften kommer även system downhill assist och Trail mode. I båda fall handlar det om inbromsning samt vridmomentsfördelning för att öka säkerhet samt framkomlighet. 

Urban Cruiser FWD AWD
Batterikapacitet61 kWh61 kWh
Maxeffekt128 kW / 174 hk135 kW / 184 hk
Vridmoment189 Nm300 Nm

Fotnot: Urban Cruiser erbjuds på andra marknader med ett mindre batteri samt lägre motoreffekt.

Vilken övrig teknik kommer Toyota Urban Cruiser med?

Adaptiv farthållare med filhållarassistent, 360 kamera och fullt digital instrumentering står i modellbroschyren. 

Därtill utlovas full mobilintegration samt intuitiv möjlighet till satellitnavigation med molnbaserad data och trafikflöden. På tillvalslistan finns flådigare ljudanläggning.

När kan man köpa Toyota Urban Cruiser – och vad kostar bilen?

Den publika premiären blir på på bilmässan i Bryssel i januari 2025. Svensk lanseringen, och inte minst pris, kommer först ”senare under 2025”.