Elbilar

Här är tekniken som ska göra Kias elbil EV6 bäst

Kia EV6. Foto: Kia
Kia EV6 på vägen. Foto: Kia

Prestanda som på papperet blåser skjortan av konkurrenterna med teknik som få kan matcha. Med elbilen EV6 kliver Kia in med målsättningen att bli ny centralgestalt.

Publicerad

Det är ett tag sedan Kia presenterade EV6 – och vi väntar fortfarande på att bilen ska landa här i Sverige.

– Vi kommer att ha ett teknikförsprång när det kommer till laddning och jag är övertygad om att vi kommer att ta kunder från alla håll, sa den svenska chefen Peter Himmer vid en presentation.

Men det är inte bara utlovad laddningskapacitet som utgör paradgren. I väntan på att bilen ska komma ut har nu den koreanska tillverkaren staplat upp vilken teknik Kia-köpare snart kan få.

Farthållare är något som har funnits i decennier. EV6 har Kias senaste version av teknik där den utöver att vara adaptiv även följer filen samt centrerar bilen i rätt körfält. Därtill justeras farten inför kurvor och rondeller – allt för att bekvämligheten inte ska påverkas.

Det är inget unikt i dessa tider. VW-koncernen erbjuder likvärdig teknik i sina nya MEB-bilar. Men EV6:an kan även justera om bilar i filerna bredvid ligger för nära, för att minimera eventuella kollisioner vid vingel. Därtill kan bilen själv byta körfält om man (över en viss hastighet) slår på blinkersen.

En teknik som redan finns i andra Kior är att när man blinkar får man även upp en kamerabild över döda vinkeln i förarinstrumenteringen. Och självklart har man även head up-display med ar-teknik.

En annan säkerhetsteknik är att bilen ska ha extra funktioner för att undvika kollisioner i korsningar. Om du ska korsa ett körfält kan bilen stanna om det finns risk för krock. Och på samma vis kan EV6:an avgöra om det finns en stor risk att bli påkörd från höger eller vänster när man kör igenom en korsning.

Ett blad som man tagit från premiumboken är parkeringsassistans. Och då pratar vi inte om vanlig hjälp som backkamera eller 360-graderspanorering för att underlätta vid parkering. Nej, EV6:an går att fjärrparkera utan att sitta i bilen – och detta både om det är en vanlig parkeringsplats man ska in i eller om det handlar om en parallell-manöver.

Visst finns tekniken bland andra tillverkare, men inte i den här kontexten.

EV6 är ett alternativ till VW-koncernens MEB-bilar och jämfört med exempelvis VW ID.4/Skoda Enyaq/Audi Q4 E-tron är det flertalet saker koreanerna har – som saknas i den trion.

Därtill kan man lägga att EV6 har ett effektspann på drivlinan från 229- till 584 hästkrafter. Jämfört med MEB:s 150- till 300 hästkrafter. Vidare är snabbladdningskapaciteten närmare dubbelt så hög och även dragvikten är bättre.

Om du vill kan du även använda EV6:an som batteri för att ladda andra elbilar eller för att driva andra enheter.