ELBILAR

Här är nyheten – samt överraskningen som ska rädda krisande Rivian

Rivian R2

En väntad modell – och två överraskningar. När Rivian visade upp sin kommande bil R2 kastade de även in en dubbelnyhet samt presenterade en ny överlevnadsstrategi.

För ett par år sedan var framtidstron enorm inom Rivian. Företaget som siktade in sig på äventyrliga elbilar skulle bygga massvis med bilar, och i sann Tesla-anda skulle de även bygga ett eget laddnätverk.

Men verkligheten tenderar att grusa allt för vidlyftiga drömmar och det har gått motigt för företaget.

När tillverkaren då höll hov under torsdagen för att presentera sin kommande, och illa hemlighetshållna, mindre modell kallad R2 – var intresset stort. Skulle det vara tillräckligt för att återigen fånga uppmärksamhet från investerare och kunder.

Rivian R2
Rivian R2
Rivian R2
Rivian R2
Rivian R2
Rivian R2
Rivian R2
Rivian R2
Rivian R2
Rivian R2
Rivian R2
Rivian R2
Rivian R2
Rivian R2
Rivian R2
Rivian R2

Till en början var det som förväntat. R2 är en mindre version av R1 suven och en bil som Rivian tänker ska stångas med Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E samt övriga i segmenten. Designen följer den större modellen och tillverkaren säger att även denna har äventyr som paradgren. 

Tekniskt avslöjades det att modellen, som byggs på en ny plattform, ska erbjudas som en-, två- eller tremotorig. Där värstingvarianten ska klara 0-100 km/ på tre sekunder. Rivian sa att man för R2 har en ny typ av batteriteknik kallad 4695 där cellerna är cylindriska samt större än de som används i R1. 

R2 kommer med två olika batteristorlekar där det större ska ge över 48 mils räckvidd, och bilen utrustas med Tesla-kontakt, inte CCS.

Än viktigare i dagens läge var dock priset. Företagets grundare och chef RJ Scaringe, meddelade att R2 startar på 45 000 dollar. 

Men R2 var inte den enda nyheten som Rivian hade. De lyckades överraska alla genom att även visa en än mindre modell kallad R3. Denna är en kompakt crossover med en riktigt spännande design som för tankarna lite mot 80-talets halvkombis. 

Även här utlovas en till tre motorer och vansinnig prestanda för de som vill ha det. 

Sen efter R3 visades även R3X, som då är en något höjd version av modellen, med ett mer robust utseende. 

Vid presentationen sa Rivian att leveranser av R2 ska dra igång under första halvan av 2026 och bilen kommer byggas vid den nuvarande fabriken i Normal, Illinois innan den sedan ska flyttas över till den framtida anläggningen i Georgia. För R3/R3X är det lite mer oklart, men förhoppningen är att den ska följ tätt efter och att produktionen ska kunna startas mot slutet av 2026.

Utöver att visa de nya modellerna pratade Rivian om hur de ska tackla sin nuvarande kräftgång. I fjol producerade de strax över 57 000 bilar och det kommer sannolikt inte öka i år. Dock meddelade RJ Scaringe att de genomfört besparingsprogram de tror kommer innebära två miljarder dollar i kostnadsminskningar.

Även om produktpresentationerna på inget sätt säkrar Rivians framtid, var det i varje fall tydligt att marknaden gillade vad de såg – och fick höra. Sedan lanseringen och strategigenomgången har aktien ökat tvåsiffrigt och flertalet analytiker har uttryckt sig positivt.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.