Elbilar

Här är Mercedes EQE – så står den sig mot rivalerna

Mercedes EQE. Foto: Mercedes
Mercedes EQE. Foto: Mercedes
Mercedes EQE. Foto: Mercedes

Rejält med utrymme, effekt och teknik. När Mercedes nu lanserar EQE Suv vill man inte lämna utrymme för tvivel.

Publicerad

2018 presenterade Mercedes på Artipelag utanför Stockholm ryckte skynket av sin elbil EQC. Denna presenterades som ett stort viktigt steg, men den var frampressad och byggd på en lånad plattform.

Sedan dess har tillverkaren fått upp farten rejält och sedan i fjol har man presenterat elbilar baserad på en helt ny elbilsdedikerad arkitektur. EQE SUV är den fjärde i raden och nu har man presenterat den officiellt.

Initialt ska bilen erbjudas i fem alternativ, vilket redan här är mer än vad de flesta andra tillverkare håller i modellpaletten. Dessa ger mellan 293- och hela 687 hästkrafter och som bäst ska man klara resor på upp till 590 km på en laddning.

När det kommer till batteri avslöjar Mercedes inte exakt storlek, men uppger att det ska gå att ladda i upp till 170 kW vid en snabbladdningsstolpe samt att man på 32 minuter ska kunna ”tanka” från 10-80 procent. Är man hänvisad till laddbox så går bilen att få med 11- eller 22 kW AC-laddning.

Annan teknik som Mercedes lyfter fram är att bilen går att få med det enorma hyperscreen-systemet med skärmar över snudd hela instrumentpanelen – samt att ljudanläggningen är Dolby Atmos-certifierad. Därtill har bilen trevlig teknik såsom fyrhjulsstyrning, för att bli nättare i trånga utrymmen.

Mercedes EQE. Foto: Mercedes

Mercedes har inte officiellt angivit vad EQE Suv kostar i Sverige. Men tittar man på att storebror EQS har ett ”Suv-tillägg” på 200 000 kronor – är det ingen dålig gissning att även den här modellen blir dyr.

Hur står sig då bilen mot konkurrenterna?

I premiumsegmentet börjar det bli riktigt trångt. BMW IX, Audis uppdaterade E-tron (som presenteras inom kort) och inte minst Polestar 3 ska ju häcka i samma revir.

Här är en jämförelse med närmsta konkurrenterna (och Tesla Model X Plaid).

Motoreffekt:

Mercedes EQE Suv: 215-505 kW

BMW IX: 240-455 kW

Polestar 3: 360-380 kW

Tesla Model X: 750 kW

Räckvidd

Mercedes EQE Suv: 459-590 km

BMW IX: 425-630 km

Polestar 3: 560-610 km

Tesla Model X: 543 km

Batteristorlek

Mercedes EQE Suv: ca 90 kWh

BMW IX: 71-105 kWh

Polestar 3: 111 kWh

Tesla Model X: ca 95 kWh

Laddning DC

Mercedes EQE Suv: 170 kw

BMW IX: 150-195 kW

Polestar 3: 250 kW

Tesla Model X: 250 kW

Laddning AC

Mercedes EQE Suv: 11-22 kW

BMW IX: 11-22 kW

Polestar 3: 11 kW

Tesla Model X: 16,6 kW

Dragvikt

Mercedes EQE Suv: 1 800 kg

BMW IX: 2 500 kg

Polestar 3: 2 200 kg

Tesla Model X: 2 250 kg

Pris

Mercedes EQE Suv: inte officiellt, men från cirka 900 000 kr

BMW IX: från 903 800 kr

Polestar 3: från 970 000 kr

Tesla Model X: 1 597 170 kr

Fakta: Mercedes EQE Suv (samtliga modellversioner)

EQE Suv 350+ (bakhjulsdriven)

Motoreffekt: 215 kW / 293 hk

Max vridmoment: 565 Nm
Räckvidd: 480-590 km

EQE Suv 350 4Matic

Motoreffekt: 215 kW / 293 hk

Max vridmoment: 765 Nm
Räckvidd: 459-558 km

EQE Suv 500 4Matic

Motoreffekt: 300 kW / 410 hk

Max vridmoment: 850 Nm
Räckvidd: 460-547 km

EQE Suv 43 4Matic

Motoreffekt: 350 kW / 476 hk

Max vridmoment: 858 Nm
Räckvidd: ingen angiven

EQE Suv 53 4Matic+

Motoreffekt: 505 kW / 687 hk

Max vridmoment: 1 000 Nm
Räckvidd: ingen angiven