ELBILAR
Här är ID2 All – Volkswagens nya billiga elbil
Felix Björklund
En modell som ska ge VW volymer och Europa en elbil man faktiskt har råd med. Nya ID2 All ska mynna ut i en modell för under 25 000 euro. Och den ska göra märket lika älskat som under bubblans tid.
När MEB-plattformen presenterades pratade man om att det var en ”elbil för miljoner, inte miljonärer” samt att 27 nya elbilsmodeller skulle lanserats till 2022.
Men när det hela valsat igenom till produktion och ID3:an lanserades – var det inte riktigt den bil man först utlovat. Istället för ”klart under 25 000 euro” som det pratats om tidigare, var frånpriset markant högre.
Men nu har man tagit nästa avstamp och på plats i Hamburg presenterade VW ID2 All – en konceptbil som i produktion blir en äkta folkbil. Och nya chefen Thomas Schäfer använde ”Trumpska” toner i sin presentation
– Vi ska vara omtyckta. Vi ska göra Volkswagen till ett älskat märke igen. Vi ska göra VW ”great again”, sade han.
Så vad är då ID2 All för en bil. Man verkar ha tagit ett steg tillbaka från det ID-formspråk man etablerat på sina tidigare elbilar. Den nya designchefen Andreas Mindt tycks ha fått förhållningsorder om att istället snegla på det historiska arvet. För det här ser mer ut som Golf och Polo än ID3/ID4.
– Volkswagen förändras och vi förändrar Volkswagen. Vi har lyssnat på kunderna och det innebär att vi sätter kunderna först, vi ska leverera toppkvalitet, imponerande mjukvara och de mest komfortabla assistenterna. Dessutom ska produkterna se bra ut, säger Thomas Schäfer.
Räckvidden på ID2: 450 km
Storleksmässigt sorterar bilen in under ID3, men eftersom den bygger på dedikerade elbilsplattformen MEB Entry (en mindre version av MEB) ska innerutrymmena inte vara allt för lidande. Ett talande exempel är på att bagageutrymmet är på 490 liter och 1 330 liter när sätet fälls.
Initialt kommer den att ha en en elmotor på 166 kW, motsvarande 226 hästkrafter, som driver på framhjulen. Något som alltså är en stor skillnad från det som övriga ID-familjen har.
Men sedan kommer de två viktigaste siffrorna: Räckvidden i bilen är satt till 450 km enligt den officiella WLTP-certifieringen – och den ska kosta under 25 000 euro.
Om man levererar på löftet den här gången torde det innebära att man får en habil elbil för under 300 000 kronor.
Vid presentationen avslöjade Thomas Schäfer att man även har en bil för under 20 000 euro på ritbordet.
– Det är svår terräng att göra små elbilar. 20 000 euro-bilen ligger en bra bit fram i tiden, men det är något vi måste göra. Vi tänker dock tjäna pengar, vi håller inte på med välgörenhet. Det är möjligt även i det här prissegmentet. Jag skulle säga att jag ser det som vår plikt att göra.