Elbilar

Här är EX90 – elbilen som ska ta Volvo Cars in i en ny era

Volvo EX90 – elbilen som ska ta Volvo Cars in i en ny era. Foto: Volvo Cars
Volvo EX90 – elbilen som ska ta Volvo Cars in i en ny era. Foto: Volvo Cars
Insidan av en Volvo EX90. Foto: Volvo Cars
Insidan av en Volvo EX90. Foto: Volvo Cars
Volvo EX90. Foto: Volvo Cars
Jim Rowans första lansering som vd för Volvo Cars.
Ny Tekniks elbilsreporter Felix Björklund vid lanseringen av Volvo Cars EX90 i Stockholm. Foto: Felix Björklund
Volvo EX90. Foto: Felix Björklund

Efter månader av små informationssmulor ryckte Volvo till slut skynket av sin nya elbil EX90. Inför en samlad världspress tog Jim Rowan till orda och presenterade nyheten som ska lägga grunden för företaget.

Publicerad Senast uppdaterad

– I dag är starten på en ny era.

Med de orden öppnade Volvo sitt stora lanseringsevenemang i Kungsträdgården, Stockholm. Jim Rowans första lansering som vd är en av de viktigaste i tillverkarens historia. Den nya elbilen EX90 beskrivs som den mest hållbara och säkraste Volvon någonsin.

Ny Tekniks elbilsreporter Felix Björklund vid lanseringen av Volvo Cars EX90 i Stockholm. Foto: Felix Björklund

Sensorer, och lidar i synnerhet – allt som allt ska dessa se till att minska allvarliga olyckor. Volvo uppger att minskingen uppskattas bli 20 procent jämfört med i dag.

Plattformen SPA2 och samarbetena: Nvidia, Luminar, Ti, Google, Apple

Den nya plattformen var nästa punkt på Volvo-chefens lista. Arkitekturen SPA2 kommer utöver alla sensorer även med ett nytt sätt att förpacka batterier, nya elmotorer samt inte minst en helt ny infrastruktur för data och kommunikation i bilen.

– Vi har gått samman med några av de bästa företagen i världen: Google, Apple: Nvidia, Ti och inte minst Luminar, säger Jim Rowan.

Rowan säger att Volvos största steg mot hållbarhet är att man har beslutat sig för att vara ett helelektriskt företag 2030 och helt koldioxidfria 2040.

Volvo EX90 – elbilen som ska ta Volvo Cars in i en ny era. Foto: Volvo Cars

– För första gången har vi lagt till dubbelriktad laddning. Det innebär att man kan driva sitt hus, skicka el in i nätet eller att ladda när det är som mest fördelaktigt.

– Vår strategi är väl definierad. I slutet av årtiondet kommer vi vara helelektriska. Vi ska sälja 1,2 miljoner bilar vid 2025. Hälften online. Vi kommer även att ha minskat vårt koldioxidutsläpp med 50 procent jämfört med 2018.

– Kommer marknaden röra sig så snabbt som vi tror? Vi tror att teknik är det som vinner i längden. Vi befinner oss i en transformation, från hästkrafter till gröna krafter.

Design: ”Skandinavisk design” och lågt luftmotstånd

Näst på dagordningen var att prata design.

– Bilar designar inte sig själva. En sådan här bil kräver en armé av talangfulla och hårt arbetande team, säger Jim Rowan och lämnar över ordet till chefsdesigner Robin Page.

– Vår tredje generations 7-sitsiga suv är en kombination av teknik och skandinavisk design i perfekt harmoni, säger Robin Page.

Storleksmässigt är EX90 en rejäl bil. Över fem meter lång och snudd på en decimeter längre än XC90. Volvo gör stor sak av att det är en sjusitsig suv. Vilket, utöver att det är en tydlig skillnad mot Polestar 3, även gör bilen ganska speciell.

Vill man inte lasta fullt så har den 655 liters bagageutrymme som femsitsig, plus 34 liter i främre lastutrymmet. Men storleken märks även av i viktsiffran: 2,8 ton är vad Volvo sätter på vägarna.

Strålkastarna har en speciell design där varselljusen ”öppnar” sig för att ge halv- och helljus. Robin Page säger också att de har arbetat mycket med aerodynamiken och att EX90 har ett mycket bra cd-värde (luftmotståndskoefficeint).

Insidan av en Volvo EX90. Foto: Volvo Cars
Insidan av en Volvo EX90. Foto: Volvo Cars

På insidan påstås det vara ljust och luftigt med en 15-tumsskärm i mittkonsolen samt en liten förarinstrumentering. Materialvalen lyfts fram som skandinaviska med hållbara mattor och tak samt återvunnen plast i interiören.

Teknik: 600 km på en laddning

Efter design är det tid för mer teknik.

Nästa generation av Volvobilar är inte bara bilar. De är uppkopplade datorer på hjul.

– EX90:s ”intelligens” bygger på två Nvidia-plattformar och dessa ska göra bilen säkrare än alla tidigare. I EX90 har vi ”exakt rätt” mängd beräkningsprestanda, säger två Volvoingenjörer under presentationen (som inte presenteras med sina hela namn).

Volvo EX90. Foto: Volvo Cars

Lidarn kan se objekt på 250 meters avstånd, oavsett om det är natt eller fullt solsken. Och i samspel med radar och kameror kan den minska olycksrisken.

Batteriet är på 111 kWh, 107 kWh netto och man ska kunna ta sig upp till 600 km på en laddning.

Vid laddning på snabbladdare ska man kunna ladda 10–80 procent på 30 minuter, eller få 180 km på en tiominutersladdning. Maximal laddeffekt är 250 kW.

Att EX90 får dubbelriktad laddning var en stor grej inför lanseringen. Och vid presentationen avslöjar tillverkaren att man kommer att introducera att helt hemenergisystem med bilen. Detta för att ”hjälpa familjer att minska sitt koldioxidutsläpp”.

Vad det innebär i detalj är oklart, men enligt pressmaterialet ska Volvo Cars leverera EX90 med ”all hårdvara som behövs för att möjliggöra dubbelriktad laddning”. Troligen sker det i samarbete med andra tillverkare.

Volvo EX90. Foto: Felix Björklund

Fjärruppdatering var en given del av presentationen och Volvo var tydliga med att bilen kommer att bli bättre med tiden. Därtill kommer även trådlös spegling av telefonen samt en full app-butik vara med.

Fakta Volvo EX90 Twin performance

Pris: 14 995 kr/mån för Care by Volvo eller 1 085 000 kr för kontantköp

Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel

Maxeffekt: 300 kW/408 hästkrafter

Max vridmoment: 770 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 5,9 sekunder

Topphastighet: 180 km/h

Batterikapacitet (netto): 107 kWh

Snabbladdningskapacitet: 250 kW

Räckvidd på el: 585 km

Officiell förbrukning: 2,09/kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 655 liter+34 liter fram

Vikt: 2 818 kg

Max släpvagnsvikt: 2 200 kg

Pris: 15 995 kr/mån för Care by Volvo eller 1 139 000 kr för kontantköp

Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel

Maxeffekt: 380 kW/517 hästkrafter

Max vridmoment: 910 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder

Topphastighet: 180 km/h

Batterikapacitet (netto): 107 kWh

Snabbladdningskapacitet: 250 kW

Räckvidd på el: 580 km

Officiell förbrukning: 2,11 kWh/mil

Årsskatt: 360 kr

Bagageutrymme: 655 liter+34 liter fram

Vikt: 2 818 kg

Max släpvagnsvikt: 2 200 kg