En salig blandning av lyx och hållbarhet. Nu har BMW lanserat sin nya 7-serie och som kronan på verket även elbilsversionen I7. En nätt limousin med bioanläggning och en saftig prislapp.
För den som tycker att Mercedes EQS är för gubbig och Porsche Taycan för sportig – här kommer alternativet mitt emellan: BMW I7. Elbilen lanseras som en del i 7-seriefamiljen och som sådan ska den attrahera de som vill ha den traditionella tyska lyxen, men då i kombination med eldrift.
BMW beskriver I7 som ”en symbol för lyxig körglädje” och elbilen blir den mest kraftfulla varianten av nya 7-serien.
Vad får man då om man väljer en I7:a? Till att börja med är det en bil på nästan 5,4 meter och 195 centimeter bred. Alltså något man svårligen kan bända in trånga citygarage, även om bilen har fyrhjulsstyrning för att inte vara allt för pråmlik.
Under skalet i den Xdrive60-version som lanseras initialt sitter en drivlina med dubbla elmotorer om totalt 400 kW (544 hästkrafter). Tillräckligt för att accelerera bilen från stillastående upp till 100 km/h på 4,7 sekunder. Och eftersom det är en tysk lyxkryssare – är självklart topphastigheten om 240 km/h anpassad för att klara autobahn.
Officiellt skrivs förbrukningen till mellan 1,84 och 1,96 kWh per mil vilket då tack vare ett batteri om 101,7 kWh (netto) ska ge en räckvidd på mellan 590 och 625 kilometer. BMW anger inte exakt snabbladdningskapacitet, men med tanke på vad IX har – handlar det om över 200 kW. Dock uppger tillverkaren att det på tio minuter ska ge 170 km i räckvidd och att en DC-laddning från tio till 80 procent avklaras på 34 minuter under optimala förhållanden.
BMW I7. Foto: BMW
Men när man pratar om 7-serie är drivlinan bara ena halvan av paketet. Kupélyx och teknik har alltid varit minst lika viktigt. Och det är även fallet med den nya generationen. Likt I4 och IX har den nya elbilen försetts med den böjda rejält tilltagna skärmen för infotainment, men denna får även sällskap av en till skärm – och den är rejäl.
Annons
Det är baksätespassagerarna som får tillgång till en 31-tumsskärm i panoramaformatet 32:9. Denna har 8k-upplösning och för att man ska få en riktigt bra bioupplevelse på färd har bilen även en rejäl ljudanläggning från Bowers&Wilkins.
Autonoma köregenskaper framöver
När det gäller assistanssystem anger BMW att nya 7-serien har hela dagens batteri av hjälpredor och säkerhetssystem. Därtill har man allt på plats för att framöver kunna slå på autonoma köregenskaper som beskrivs som nivå 3 på SAE:s skala. Det innebär att I7 ska kunna köra helt utan förarintrång när vissa parametrar är uppfyllda. Som exempel när man färdas på en mötesseparerad motorväg med tydliga av- och påfarter.
BMW I7. Foto: BMW
För den som tycker att bilen som kommer i år är alldeles för klen, lanserar BMW en M70 Xdrive till 2023. I denna har drivlinan trimmats upp till 600 hästkrafter och 1 000 Nm. Därtill lanseras även en laddhybridsversion vars effekt är snudd på lika hög men som då får nöja sig med 84 km räckvidd på el – men i utbyte kunna begagna sig av bensindrift i övrigt.
Om man däremot tänker att det här är den rätta bilen uppger BMW att I7 Xdrive60 lanseras i november med det facila frånpriset på 1 580 000 kronor. Svenska återförsäljare har öppnat för beställning och med tanke på att leveranstiderna för många elbilar skjutit iväg rejält lär det krävas att man är kvick för att få sig ett exemplar.