I fjol visade Audi upp konceptet A6 E-tron, som var den första bilen baserad på en ny elbilsplattform. Nu följer man upp detta genom att visa hur denna A6 ser ut som kombi. Och även om det finns ett ”Concept” påhängt i namnet så är det här snudd på exakt hur bilen ska se ut som färdig.
Plattformen som används går under benämningen PPE, Premium Platform Electric. Denna är en slags vidareutveckling av den grundarkitektur som finns i Porsche Taycan och Audi E-tron GT. Det innebär bland annat 800-voltsteknik och snabbladdning på 270 kW.
Andra siffror Audi delar med sig av är att räckvidden på bilen är upp till 700 km enligt WLTP, en siffra man kan uppnå med ett batteri på cirka 100 kWh. Och tack vare att bilen ska gå att likströmsladda med hög effekt ska 5-80 procent kunna laddas på mindre än 25 minuter.
Fejk-grill och smala strålkastare
Tillhör man det som istället för att köra långt gillar att köra snabbt så ska accelerationen 0-100 km/h gå på fyra sekunder blankt. Detta med en drivlina med dubbla motorer och 350 kW / 470 hk om bord.
Visst, det är ett koncept vi pratar om här – dock är det en tydlig fingervisning var man ämnar leverera i produktion.
Annons
Elkombin Audi A6 Avant E-tron. Foto: Audi
Elkombin Audi A6 Avant E-tron. Foto: Audi
När det gäller utseende och styling så har A6 Avant-konceptet tydliga Audidrag med en stor fejk-grill, smala strålkastare och liknande digitala backspeglar som på modellen E-Tron. Bak är det led-ljus som sträcker sig hela bilens bredd och här är ringarna ”inkorporerade” i det hela.
Bak har även konceptet rejält utstickande diffusor. När modellen presenterades gjorde man ingen hemlighet att form går före funktion på Audi.
Crossovertrenden över?
Storleksmässigt har bilen samma mått som det A6-konceptet som visades upp i fjol, så bara för att det är herrgårdsvagn har den inte vuxit. Och enligt Audi så är designen 90-95 procent klar – det är så här bilen kommer se ut när den går i produktion.
Om A6 Avant är det första steget mot att crossovertrenden är över återstår att se, för även om Audi stolt visar upp det här – är det faktiskt halv-suven Q6 som blir den första modellen på den nya PPE-plattformen.
Fakta Audi A6 Avant E-tron koncept
Lansering: 2023, i produktion 2024
Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel (flera alternativ ska lanseras vilket påverkar effekt och räckvidd)
Maxeffekt: 350 kW
Max vridmoment: 800 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 4,0 sekunder
Batterikapacitet: ca 100 kWh
Räckvidd: upp till 700 km beroende på vald drivlina