I början av året kom kinesiska Aiways till Sverige. Då med crossovern U5 som skulle locka de praktiskt lagda. Nu kommer modell två kallad U6 och den ska tilltala med mer ”känsla”.
Det är nu länge sedan som kombinationen suv och coupé såg dagens ljus. Numera återfinns dessa hybriddesigner i var och varannan tillverkares modellkataloger. Kinesiska Aiways vill inte vara sämre och efter U5 kommer nu U6.
Och vad är då skillnaden. Jo, i stället för att vara en mer upprätt och förnuftig design, har man kapat av aktern och givit bilen en mer aerodynamisk siluett. Därtill har man arbetat om rätt många delar av bilen för att få den mer estetiskt tilltalande ut. Bland annat är fronten en helt annan och det lite udda valet för laddning i fronten (satt på tvären) har flyttats ut på sidan. Även baktill har man arbetat om för att få en lite mer spännande design.
När det gäller det tekniska är grunden mellan U5 och U6 densamma. Arkitekturen och plattformen som de båda bygger på går under namnet ”More Adaptable Structure” vilket innebär att grundkomponenterna är desamma. Är även batteripacket om 63 kWh med LFP-kemi. Detta ska trots förbättrad aerodynamik inte ge avtryck på räckvidden som fortfarande skrivs till 400 km.
Aiways U6. Foto: Aiways
När det är dags att ladda går det att göra i 11 kW via växelström eller upp till 90 kW vid en snabbladdare. Det är detsamma som U5 efter att den uppdaterades strax efter lanseringen.
En siffra som dock skiljer är motoreffekten. I stället för de 150kW/204 hk U5 har, så får U6 sin uppskruvad till 160 kW / 218 hästkrafter. Framöver kan det även bli tal om andra alternativ med mer effekt, fyrhjulsdrift samt större batterier.
På insidan fortsätter temat med att man vill attrahera en annan publik än med U5. Här har dels interiören uppdaterats något – men framför allt har man vågat satsa på mycket färg.
Annons
Europeisk lansering ska ske mot slutet av året, men vad en U6 kommer kosta återstå att se. Om vi tillåter oss att spekulera är det ingen högoddsare att prislappen kan hamna något över de 459 990 kronor som en U5 kostar.