ELBILAR

En Tesla Model Y testas mot en ”osynlig vägg” – kommer bilen se väggen och hinna stanna?

Han testar ”självkörande” Tesla – går det att lura bilen med en fejkad vägg?

Det enda som behövs enligt Elon Musk – men stämmer verkligen det? För att undersöka hur bra Teslas kamerabaserade system faktiskt är sattes det på test mot en lidar.

Publicerad

Det är ett tag sedan som Teslachefen Elon Musk annonserade att deras bilar inte behövde radar eller lidar-sensorer för att bli självkörande. Ett uttalande som gick stick i stäv med hela övriga branschen.

Hans argument var: ”människor kör med ögon och biologiska neurala nätverk, så det är vettigt att kameror och kiselbaserade neurala nätverk är det enda sättet att uppnå en generell lösning på självkörande”.

Sedan dess har Tesla stuvat om och det är endast kameror och mjukvara som ska användas för att uppnå det tillverkaren kallar för ”total självkörningsförmåga”. I dagsläget är systemet ett rent nivå 2-system, alltså förarassistans, men Musk framhärdar att när man väl tagit sig över tröskeln – då kommer Tesla ligga långt före konkurrenterna. 

Men hur bra är systemet egentligen och hur står sig Teslas kameror mot en lidarförsedd bil med så kallad sensor-mesh? Det ville Youtubern och tidigare NASA-ingenjören Mark Rober testa.

I videon, som även visar lidartekniken under ett ”spionuppdrag” på Disneyland, ställer han en Tesla Model Y mot lidartillverkaren Luminars testfordon i sex olika scenarion.

Testen gick från att rakt upp och ned stanna för en fotgängare till dimma, regn och motljus för att slutligen ställas mot en falsk vägg. Den sistnämnda liknande det man ofta ser i tecknad film.

Hur det gick, kolla in videon – eller se resultatet lite längre ned i artikeln.

Mark Robers video där en Teslas kamerasystem för självkörande testas.


I första delmomentet, där ett barn stod mitt i vägen var det inget problem för vare sig Teslan eller den lidarförsedda Lexusen att undvika kollision. Moment två, en situation där barnet sprang ut från bakom ett fordon, även där klarade de båda att undvika olycka. 

Men sen började man se skillnad på systemen. Vid dimma/rök, kunde inte kamerorna på Teslan urskilja barnet – och kollisionen var ett faktum. Även situationen efter, med regn (vilket förvisso var ett osannolikt kraftigt regn) körde Teslan på barnet. I båda dessa klarade Lidar-bilen situationen.

I motljus-momentet, som skulle likna solnedgång eller soluppgång eller kraftig bländning klarade båda bilarna situationen.

Det sista scenariot, med en fejkad väg kanske inte är så realistiskt, men det illustrerar skillnaden mellan kameror jämfört med radar/lidar: nämligen att lidar ser en vägg och struntar i att det ser ut som en väg. Kameran ser en väg och uppfattar inte väggen.

Ska det här då ses som ett slutgiltigt bevis på att kameror inte klarar av att leverera tillräckligt bra data för att bilar ska kunna vara självkörande. Nja, det går nog inte att säga. Dock är det tydligt att Tesla fortfarande har en bit kvar till dess att deras bilar uppnår ”total självkörningsförmåga”.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.