Elbilar

GM:s nya batteripack kan slå Teslas Long Range-versioner

Foto: Steve Fecht/General Motors

Med sin nya plattform för elbilar lanserar General Motors ”Ultium” – batteripacket som ska ge en räckvidd på minst 64 mil. Därmed slås Teslas Long Range-versioner av Model 3 och Model S.

Publicerad

Volkswagens massiva satsning på elbilar har tagit avstamp i deras modulära MEB-plattform – och nu har General Motors presenterat sin egen version, avsedd för de kommande elbilarna från Cadillac, Chevrolet, Buick och GMC. Med plattformen följer batteripacket Ultium, som spänner från 50 till 200 kWh.

Ultium har adderat aluminium till nickel-kobolt-magnesium-kemin, och GM har därmed lyckats sänka koboltinnehållet med 70 procent. Cellformatet är av påstyp (pouch), i en betydligt större skala än cylindriska celler. Påsarna kan staplas på höjden eller bredden i batteripacket, vilket sägs göra det smidigt för ingenjörerna att anpassa batteridesignen efter bilens övriga formgivning.

GM har även utvecklat egna elmotorer som kan leverera alla typer av drivning. Parade med det nya batteripacket ska fordonen få en räckvidd på 400 miles – motsvarande 643 kilometer, eller kanske till och med mer än så enligt GM. Det utlovas även 0-100 km/h-tider kring tre sekunder.

Räckvidden överträffar kapaciteten hos de kraftfullaste versioner som Tesla säljer för stunden. Model 3 Long Range ger med sitt batteripack på 75 kWh en räckvidd på 560 kilometer. Model S Long Range batteri på 100 kWh levererar enligt WLTP en räckvidd på 610 kilometer.

Samtliga av GM:s kommande elbilar ska ha autonomi på nivå 2. Fordonen ska kunna snabbladdas med en kapacitet upp till 200 kW för vanliga personbilar och 350 kW för koncernens ”trucks”. GM säger sig också ha goda förhoppningar om att pressa kostnaden för battericellerna under 100 dollar per kWh, detta genom sitt samarbete med LG Chem.