Elbilar

GM-chefens passning: Laddhybrider är passé

GM-chefen Mark Reuss. Foto: GM

En välavvägd mellanväg enligt vissa – men inget för GM. Laddhybrider är enligt GM:s Mark Reuss förlegad teknik, och i en intervju avslöjar han vad konsumenter och andra tillverkare gör för tankevurpor.

Publicerad

Den tekniktransformation som skett i bilvärlden de senaste tio åren har varit enorm. Men en tydlig vattendelare i branschen är vad som är den mest effektiva vägen för att elektrifiera.

Vissa menar att man ska avveckla allt och satsa enbart på batterielektriska fordon, andra säger att det ska ske stegvis och att hybrider är rätt väg att gå. Ett tydligt exempel på det förra är Toyota som fortsatt investerar stort i sin hybridteknik och prioriterar dem framför rena elbilar.

Men en som inte alls tror på det spåret är GM-chefen Mark Reuss. I en intervju med Business Insider säger han att hybrider och då i synnerhet laddhybrider är överflödiga. Mark Reuss säger att GM inte alls har några planer på att inkorporera tekniken i sin elektrifieringsinvestering.

– Vi kommer inte att späda ut vår investering med hybrider. Om du tittar på andra företag som har, eller signalerar att de enbart ska ha, en helelektrisk modellpalett – då ser du en helt annan lönsamhetsbild, säger han.

Kan elbilar ta GM tillbaka till Europa?

Sett till GM:s modellpalett stämmer det att man inte satsar på hybrider – till viss del. Senast som bilkoncernen erbjöd en laddhybrid var i Chevrolet Volt, som togs ur produktion 2019. Men 2023 gör tekniken tillfällig comeback i den nya generationen Corvette.

Att GM ser elbilar som nyckeln till framgång står ganska klart. På flera sätt har man valt en annan väg än den som ärkerivalen Ford tar.

Till att börja med har GM storsatsat på att ta fram egen teknik. Man har satsat på att ta fram en egen plattform och batteriteknik för elbilar – Ford har valt att bland annat licensiera sin från VW.

En annan tydlig skillnad är att där Ford har valt att ”dela” företaget mellan en fossildel (Ford Blue) och en elektrisk (Model e), har GM valt att hålla allt under samma tak.

– Det är attityden, folk ska kunna gå fram och tillbaka, säger Mark Reuss till Business insider.

Efter försäljning av Saab och Opel, har GM inte längre någon större position i Europa – men ser elbilar som sin biljett tillbaka. Genom att kunna börja om från början ser tillverkaren att de ska kunna få en helt annan position på marknaden.

Inte perfekt än

En sak som Mark Reuss blir frustrerad över är laddinfrastrukturen, då berättelser om dåliga laddupplevelser tenderar att få många konsumenter att dra öronen åt sig. I USA jobbar man därför genom flera olika partnerskap för att bygga ut laddinfrastrukturen. Han tror även att vi framöver kommer att få se en konsolidering av laddoperatörs-branschen.

– Det kommer. Är det perfekt än? Nej, säger Mark Reuss. Jag tror at partnerskap kan vara väldigt, väldigt bra. De som inser de och sätter pengarna på rätt ställen kommer att göra att alla tjänar på det.