ELBILAR

GM-chefen efter beslutet: ”Teslas design är mycket bättre”

När Ford i maj avslöjade att de ska hoppa på Teslas laddstandard kom det överraskande. Nu kommer nästa oväntade besked – GM väljer också att byta.
– Designen och prestandan i NACS är bättre, säger GM-chefen Mary Barra.

Publicerad Senast uppdaterad

Teslas starke man Elon Musk har länge argumenterat för att den egenutvecklade kontakten och standarden kring denna är överlägsen alternativen. Men bilbranschen i övrigt var inte övertygade och 2016 enades de europeiska och amerikanska tillverkarna om att göra CCS till standard.

Och så har det sett ut sedan dess. I Europa har Tesla till och med tvingats ändra till CCS.

Men i höstas började Tesla aktivt arbeta för att övertyga omvärlden genom att öppna upp sin kontaktdesign och tillåta andra tillverkare och laddoperatörer använda den. I samband med detta döptes den även om till North American Charging System (NACS).

Argumenten för att byta till NACS är att systemet är ”hälften så stort, men dubbelt så kraftfullt” som CCS. Samma system klarar även allt från vanlig växelström upp till hela 1 MW likström.

I maj kom så ett oväntat besked. Ford överger CCS och väljer att hoppa på NACS. 

– Teslas Superchargernätverk har fantastiskt pålitlighet och NACS-kontakten är mindre och lättare. Totalt sett ger det här en överlägsen kundupplevelse, sade Marin Gjaja, kundnöjdhetschef för Fords elbilsdivision Model e, i samband med nyheten.

Teslas kontakt jämfört med en CCS-kontakt för snabbladdning

GM börjar 2025

Och nu står det klart att även GM väljer att ansluta. I en livesändning på Twitter gick Mary Barra och Elon Musk ut med nyheten. 

– Vi planerar att anpassa oss till North American Charging och vi planerar vårt första fordon med detta till 2025, sade GM-chefen Mary Barra.

Enligt GM är skälen till att man väljer att överge CCS och ansluta sig till NACS flera.

– Från ett GM-perspektiv. När vi tittade på det och insåg att vi kunde adressera ett stort problem för kunder. Det gav oss en stor möjlighet att ge bättre kundupplevelse, men även att driva på mot en standard. Ett av nyckelskälen till att vi vill göra förändringen är att designen och prestandan i NACS ur ett ergonomiskt men även pålitlighet och hållbarhetsperspektiv, sade Mary Barra.

Med de två stora tillverkarna med ombord innebär det att vad som varit lite av en ”VHS mot Betamax-strid” nu är avgjord. Sannolikt kommer övriga laddoperatörer samt tillverkare att välja NACS som standard i Nordamerika.

– Det kommer vara strålande för konsumenter. Det här är en mycket bättre standard. Det är bara en kontakt som automatiskt känner av, oavsett om det är AC eller DC och justerar efter strömmen. Den är lätt och enkle att använda och rent estetiskt är den mer tilltalande. Vi ser det som en ära att ni ansluter er till oss, sade Elon Musk i Twittersändningen.

Utvecklingen har gått snabbt och den har inte gått Charin, organisationen bakom CCS förbi. I ett pressmeddelande skriver de att det måste förtydligas att NACS ännu inte är standardiserad och att det inte är ett öppet ekosystem för industrin. 

Vidare framhåller Charin att protokoll såsom DIN 70121 samt ISO 15118, vilka hanterar bland annat plug&charge samt dubbelriktad laddning, kommer ur CCS-samarbetet och att mer samarbete är vägen framåt.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.