Redan i fjol när ID7 lanserades var Volkswagen tydlig med att kombin kommer. Nu har modellen med tillägget Tourer presenterats och i den här skepnaden hoppas tillverkaren att man ska kunna attrahera än bredare.
– En stor eldriven kombi med lång räckvidd och generöst med utrymme är efterlängtad av många, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, i ett uttalande.
Basen till bilen är MEB-plattformen och rent tekniskt så har modellen samma specifikationer som vanliga ID7. Det innebär i insteget bakhjulsdrift, där motorn levererar 210 kW eller då motsvarande 286 hästkrafter – men på sikt kommer även fyrhjulsdrift.
VW ID7 Toureringo barenschee
VW ID7 Toureringo barenschee
Lastutrymme i Volkswagen ID7 Tourer?
Modellen erbjuds med två olika batteristorlekar varav det större ska ge upp till 685 km räckvidd. När det sedan är dags att ladda ska det gå att att göra detta i upp till 200 kW vilket då innebär att det stora batteriet. Kan laddas 10 till 80 procent på under halvtimmen.
Men det är ju en kombi vi talar om – så hur är det då med utrymme? Jo, längst bak går det att hiva in 605 liter, vilket då är 73 liter mer än i den vanliga ID7:an. Om man fäller sätet och packar bilen helt full går det att få in 1 714 liter.
Annons
VW ID7 TourerIngo Barenschee
Vad kostar då en ID7 Tourer? Det är ännu inte bestämt för den svenska marknaden – VW säger att pris, info om versioner samt mer teknisk data kommer inom några veckor då de öppnar orderböckerna. Dock lär det bli ett pris något över de 654 900 kr, som vanliga ID7 kostar.