Elbilar

Geelys nya elbilsplattform – nio bilmärken ska använda den

Geelys nya plattform SEA, Sustainable experience architecture. Foto: Geely
Geelys nya plattform SEA, Sustainable experience architecture. Foto: Geely
Geelys nya plattform SEA, Sustainable experience architecture. Foto: Geely
Geelys nya plattform SEA, Sustainable experience architecture. Foto: Geely

En ny plattform och plan för att bli teknikleverantör. Geely har presenterat den grund som gruppens nio bilmärken ska bygga elbilar på – däribland Volvo

Publicerad

Det är nu tio år sedan som Geely blev ett namn som vi i väst fick bekanta oss med. Detta då det kinesiska företaget gick in och köpte Volvo av Ford. Sedan dess har Zhejiang Geely Holding Group även snappat upp Lotus, Proton, London Taxi Corporated Limited samt en del i Daimler och Volvo Lastvagnar.

Därtill har även märkena Polestar, Lync&Co samt Geometry lanserats.

Och nu växlar man upp när det kommer till elektrifierat. För även om både Polestar och Geometry är renodlade elbilsmärken så har de inte haft en dedikerad plattform att bygga sina bilar på.

Och vad är det då som Geely presenterar? Jo, just en ny arkitektur som kallas SEA, Sustainable Experience Architecture.

Geelys nya plattform SEA, Sustainable experience architecture. Foto: Geely

Men inte nog med att den är inriktad mot elektriska fordon – Geely säger att det är världens första open-source arkitektur. Och att de kommer att erbjuda den till andra tillverkare.

– Vår utveckling av den här omvälvande elbilsarkitekturen markerar det största steget framåt som Geely har tagit på mer än ett årtionde. Den här innovationen kommer att öka våra volymer och skalbarheten av utsläppsfria modeller enormt. Och vi tänker även låta andra tillverkare få ta del av fördelarna, säger Li Shufu, ordförande för Geely Holding i ett uttalande.

Plattformen blir bas för både kompaktmodeller och limousiner

Själva plattformen ska klara av att fordon i storleken från små kompaktmodeller hela vägen upp till stora direktörslimousiner. Dessa kan göras fram-, bak-, eller fyrhjulsdrivna. Därtill kommer även flera olika kommersiella fordon att erbjudas på SEA framöver.

Rent tekniskt avslöjas inte allt för mycket, men det nämns att SEA-plattformen erbjuder en hög nivå av uppkoppling, fjärruppdateringar, ledande autonoma körfunktioner samt räckvidder på över 7 000 kilometer.

Geelys nya plattform SEA, Sustainable experience architecture. Foto: Geely

Geely berättar att utvecklingen har skett både i Europa och Kina, och att man har tagit hävstång i en del av den teknik som utvecklats för den CMA-plattform som bland annat Volvo bygger XC40 på.

Första modellen ut som bygger på SEA kommer från Lync&Co och går under namnet Zero. I närtid räknar Geely att man inom gruppen kommer att ha producerat hundratusentals SEA-baserade fordon.

Volvo: Vi ska bygga en liten elbil

I en intervju med DN bekräftar Volvo att de kommer att lansera en modell på SEA, en ny liten elbil, men går inte in på när en sådan kan vara aktuell. I första hand ska de få ut XC40 P8 Recharge samt ytterligare ett elbilsderivat på CMA-plattformen.

Presentationen och utvecklingen är intressant. Tidigare har ju Volvo varit Geely-koncernens tekniska spjutspets och premiummärke. Men när det kommer till elbilar har Volvo Cars inte riktigt hängt med. Att det nu är Geely centralt som presenterar SEA får nog ses som en fingervisning om att de tar över taktpinnen i teknikracet och kanske att allt fler teknikbeslut kommer flyttas från Göteborg – till Hangzhou.