Elbilar

Geely: ”Tesla imponerar inte – vi är bättre”

Zeekr 001. Foto: Geely
Bill på Geelys SEA-plattform. Foto: Geely

I dagsläget är Tesla Model S, 3, X och Y i mångas ögon elbilarna att slå. Men alla är inte imponerade – på Geely ser man sin kommande SEA-plattform som överlägsen.

Publicerad

Det är inte allt för länge sedan amerikanska Tesla sågs som en nischspelare som ständigt gick back. Den tiden är förbi och trots att man ännu så länge inte säljer så många bilar – är märket högre värderat än alla andra.

Några som dock inte räds Tesla är Geely och vid en presentation av den kinesiska koncernens nya SEA-plattform (Sustainable Experience Architecture) kastade utvecklingschef Kent Bovellan handsken.

I en gruppintervju med asiatisk media sa Bovellan, som bland annat utvecklade Saab 9-3 och Volvo C70, att han inte alls är imponerad av Tesla – samt att SEA-plattformen är mekaniskt överlägsen den amerikanska tillverkarens.

– Vi är bättre än Tesla när det kommer till mekanisk arkitektur. De är väldigt skickliga på mjukvarusidan ,men när det kommer till det mekaniska är vi bättre. Vi har mer kostnadseffektiva lösningar och slår dem mer eller mindre på allting – förutom prestanda, säger Kent Bovellan, enligt Paultan.

Det är verkligen att sticka ut hakan, men Kent Bovellan säger att Teslas elbilsplattform ligger efter när det kommer till interiörutrymmen, NVH (buller, vibrationer och allmän körkomfort) och ägar- samt produktionskostnader jämfört med SEA.

Fritt fram att använda Teslas teknik

På den punkt där Tesla ännu så länge visat sig oslagbar, rak accelerationsprestanda, så erkänner Geely-ingenjören att Tesla är starka, men samtidigt att SEA-fordonen är tillräckligt bra. Som exempel kommer Zeekr 001 (som blir först på SEA) att erbjuda 0-100 km/h-accelerationer på under fyra sekunder – samt räckvidder på över 700 km.

– Vi är inte imponerade av Tesla. Jag gillar att de går rätt väg med en elektrisk arkitektur, vi tar samma spår. Men mekaniskt, icke – aldrig. Det gör vi bättre, säger Kent Bovellan.

SEA-plattformen är onekligen intressant. Inte minst för att den är ”open source” samt att Geely sagt sig vara villig att hjälpa andra företag som vill använda den. Å andra sidan har ju Tesla sedan 2014 erbjudit andra att använda sig av deras teknik.

När vi kan få se en SEA-baserad bil i Sverige återstår att se. Polestar och Volvo använder ännu så länge inte koncernens plattform. Volvo har sedan tidigare sagt att deras SPA2 ska ersätta nuvarande SPA-plattform som ligger till grund för alla modeller förutom XC40/C40.