Första bilderna: Här är kombin som Nio ska övertyga Europa med
En eldriven familjebil för de på jakt efter en kombi. I Kina har det nu kommit bilder på en Nio ET5 som praktisk herrgårdsvagn. Kan det här bli modellen som får oss svenskar att återgå till kombis?
När det kommer till elbilar är det crossovers eller sedaner som gäller. Hittills har det varit väldigt sparsmakat med det klassiska familjealternativet kombi. MG5 är ett och i andra änden av spektrumet finns Porsches Taycan Crossturismo. Men snart kan det bli ändring på det då det nu kommit ut bilder på en ny modellversion från Nio utvecklad speciellt för Europa. Det rapporterar Carnewschina.
Grundbilen är den ET5 som Nio lanserar senare i vår, men nu med en mer praktisk akter. Bilderna på bilen har blivit officiella i samband med att Nio ansökt om typgodkännande i hemlandet. Storleksmässigt är det samma längd på kombin som den vanliga bilen (4,79 meter) och precis som denna får det dras 1 400 kg.
Rent tekniskt speglas allt övrigt vilket innebär att insteget får ett 75 kWh-batteri följt av ett 100 kWh-alternativ. På sikt kommer även ett batteri med 150 kWh att erbjudas. Exakt hur långt det går att köra på en laddning återstår att se. De officiella WLTP-räckvidderna är på 456 respektive 590 km för ET5, så i den häraden lär det vara.
Precis som övriga Nio-bilar kommer kombin att ha batteribytesteknik vilket innebär att det på långresor ska gå väldigt snabbt att få ny räckvidd i bilen.
Samma drivlina som ”vanliga” ET5
Övriga drivlinan är även det ett eko på vad som erbjuds med vanliga ET5. Det innebär att det är en 150 kW-motor fram som i kombination med den bakre ger 360 kW eller motsvarande 490 hästkrafter.
Annons
Carnewschina uppger att ET5-kombin ska byggas av JAC i fabriken Heifei – inte i Nios egna kallad NeoPark. Det innebär att den senaste modellen produceras bredvid EL7 och ET7 – men inte tillsammans med vanliga ET5.
När vi kan få se kombin i Sverige är en öppen historia, men enligt uppgifter ska bilen presenteras till sommaren.