ELBILAR

Ford Puma Gen-E

Ford lanserar eldriven kompaktbil – med lastutrymme som en BMW IX

Roliga köregenskaper och stort bagage. När Ford stöper om modellen Puma som elbil har det varit två nyckelfaktorer. Med lastutrymmet trumfar Ford till och med stora crossovers.

Publicerad

I samband med den internationella lanseringen av Capri passade Ford på att visa upp en ny version av kompaktbilen Puma. Nu har embargot lyft och vi kan presentera modellen Puma – som elbil.

Ford Puma Gen-E
Ford Puma Gen-E

Går det att se skillnader mellan den eldrivna Puma Gen-E och andra?

Puma är en bil i småbilssegmentet, men som har fått vissa crossover-drag för att attrahera kunder som ville ha något lite biffigare än en Fiesta. Tidigare i år fick modellen en ansiktslyftning och det är på denna som elbilen har byggts. 

Tittar man på skillnader mellan elbilen, kallad Gen-E, och den vanliga versionen är de väldigt små. Grillen har bytts ut mot en plastpanel liknande det på Mustang Mach-E samt att det av förklarliga skäl inte finns något avgasrör. 

Storleksmässigt är bilen på 4,2 meter och den är tänkt att springa ifrån konkurrenter som bland annat Peugeot E-2008, Opel Mokka-E och Mini Aceman.

Vad har Puma Gen-E för batteri och elmotor?

Grunden till Puma Gen-E är samma basplattform som den för den med förbränningsmotor, men med viktiga förändringar. Modifieringarna är liknande de som Ford gjort för E-Transit Courier och handlar om att peta in ett batteri. Det gör faktiskt bilen något högre (5 mm) och längre (28 mm) än vanliga Puman. 

Men det innebär att man får plats med ett batteri på 43 kWh, något som ska ge upp till 376 km körning per laddning. Detta om man klarar av att snitta den officiella förbrukningen på 1,31 kWh/mil. Det är en bra siffra som skvallrar lite om att bilen förefaller vara energieffektiv.

Drivlinan består annars av en elmaskin på 125 kW som driver på framaxeln. Tillräckligt för att ge bilen rappa egenskaper när det behövs. Laddning går att göra i upp till 100 kW DC eller 11 kW AC. 

Ford Puma Gen-E
Ford Puma Gen-E

Hur rymlig och praktisk är Puma Gen-E?

Fords senaste elbil är en kompakt bil, men tillverkaren har försökt maximera praktikaliteten genom att begåva bilen med så stort lastutrymme som möjligt. Just detta blev bättre i elbilen. Tack vare introduktionen av ”gigabox”, vilket egentligen bara är en jättebalja under lastgolvet, så har Puma Gen-E hal 523 liter i bagageutrymmet. Det kan jämföras med att nära fem meter långa BMW IX bara mäktar att packa 500 liter. Det är också 223 liter mer än i Mini Aceman. 

Ska man endast packa ovanför lastgolvet får 456 liter plats. 

Det undre lastutrymmet är rejält djupt och påminner väldigt mycket om hur det ser ut i en Tesla Model Y. Därtill har det avlopp och är avtvättningsbart, ett perfekt ställe att slänga ned leriga saker, enligt tillverkaren.

Och fram finns det en frunk också, denna lastar ytterligare 43 liter.

Ford Puma Gen-E lastmöjligheter jämfört med konkurrenter

Modell Lastutrymme Frunk
Puma Gen-E523 liter43 liter
Mini Aceman300 literNej
Peugeot E-2008434 literNej
Opel Mokka-E310 literNej
Volvo EX30318 liter7 liter

Vad kostar Puma Gen-E och när kommer den till Sverige?

Ford Puma Gen-E
Ford Puma Gen-E
Ford Puma Gen-E

I skrivande stund har den svenska importören inte gått ut med pris. Men på andra marknader, såsom i Storbritannien, kostar den eldrivna bilen 29 995 pund vilket är runt 40 000 kronor mer än sitt bensindrivna alternativ. 

I Sverige startar Puma på 314 900 kr vilket, rakt översatt, skulle innebära att elbilen börjar på 354 900 kr. Det återstår att se om så blir fallet. Tänkt introduktion på marknaden är under våren 2025.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.