Elbilar

Ferrari: Vår elbil kommer – när batteritekniken är redo

Chassit på SF90 Stradale. Foto: Ferrari
Enrico Galliera, försäljningschef på Ferrari. Foto: Ferrari

Väntar du på en Ferrari med nollutsläpp? Då blir väntan lång, för någon sådan finns inte i planerna än. ”Vi är övertygade om att batteritekniken inte är tillräckligt utvecklad för att möta superbilsbehoven”, säger Enrico Galliera på Ferrari.

Publicerad

Det finns ett par varumärken i världen som har riktiga särställningar. Ferrari är ett sådant och troligtvis en av de tillverkare med det mest angenäma av problem – att kunna välja vem de säljer till. Men hur ska en sportbilstillverkare agera i tider som dessa, då stora förbränningskraftverk, motorljud och mekanik är på väg bort? Elektrifiering – det håller inte måttet än enligt Ferrari.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här