Elbilar

Ferrari: Vår elbil kommer – när batteritekniken är redo

Chassit på SF90 Stradale. Foto: Ferrari
Enrico Galliera, försäljningschef på Ferrari. Foto: Ferrari

Väntar du på en Ferrari med nollutsläpp? Då blir väntan lång, för någon sådan finns inte i planerna än. ”Vi är övertygade om att batteritekniken inte är tillräckligt utvecklad för att möta superbilsbehoven”, säger Enrico Galliera på Ferrari.

Publicerad

Det finns ett par varumärken i världen som har riktiga särställningar. Ferrari är ett sådant och troligtvis en av de tillverkare med det mest angenäma av problem – att kunna välja vem de säljer till. Men hur ska en sportbilstillverkare agera i tider som dessa, då stora förbränningskraftverk, motorljud och mekanik är på väg bort? Elektrifiering – det håller inte måttet än enligt Ferrari.

Den italienska tillverkaren är nog ganska ensam om att inte alls ha presenterat någon elektrifieringsplan krönt av elbilar. Här utlovas inget pärlband av nya batteridrivna modeller eller några vidlyftiga försäljningsmål. Och tydligen är ett av de stora skälen batteriernas prestanda, eller snarare avsaknad av denna.

I en intervju med brittiska Autocar säger Enrico Galliera, försäljningschef på Ferrari, att det ser mörkt ut på elfronten och att vi inte kan vänta oss en batteridriven bil från Modena de närmaste fem åren. Och detta även om andra lyxiga sportbilsmärken lanserar alternativ.

– Det finns vissa konkurrenter som ger sig ut på marknaden med ny teknik som vi totar på, men kommer det vara ett problem för Ferrari? Det tror jag inte, säger han till tidningen.

Galliera är så säker på sin sak så att han sa att oavsett vad andra hittar på – så kommer tillverkaren inte ändra inställningen.

– Kommer deras intåg dra igång nått intresse för den marknaden hos Ferrari? Nej, vi är övertygade om att batteritekniken inte är tillräckligt utvecklad för att möta superbilsbehoven. De kommande fem åren tror vi inte tekniken kommer att nå upp till de krav Ferrari har, säger han.

Det kan låta dumdristigt, men det försäljningschefen menar handlar om teknik – inte elektrifiering. Enrico Galliera säger i intervjun att Ferrari inte alls ser något hinder i att bygga elbilar, utan problemet som de ser är att dagens teknik inte passar märkets DNA.

För alla som inte kan sina Ferraris bör nämnas att märket har hållit på med elektrifiering ett tag. I nuvarande utbudet finns modellen SF90 Stradale, en laddhybrid där en V8 får hjälp av tre elmaskiner. Och enligt Galliera uppskattar många kunder det tysta EV-läget i – men det som ett komplement till V8:an.

På den intressanta frågan hur motorljud kommer hanteras den dagen det blir permanent EV-läge säger försäljningschefen att de jobbar på det.

– När tiden kommer för Ferrari kommer vi ha ett svar, och jag kan lova att det kommer att vara ett elegant svar, säger Enrico Galliera.