ELBILAR
En ”hyper-elbil” från Lotus – här är Emeya
Lotus Emeya
Lotus Cars
En fyrdörrars ”hyper-elbil” med prestanda. Lotus Emeya är märkets första eldrivna GT-modell och en av bilens skrytfaktorer är en acceleration som ingen annan kan matcha.
När det kommer till märket Lotus har det en lång och gedigen historia. Men det har varit ett något kantstött märke och i modern tid har pengarna saknats – och förnyelsen uteblivit. Annat ljud i skällan blev det när Geely 2017 gick in och köpte 51 procent av biltillverkaren.
Det har givit andrum och möjligheten att delta i transformationen till att bli ett elektrifierat märke. Först i form av crossovern Eletre och nu kommer så uppföljaren Emeya – och nu pratar vi om en modell som ligger närmare den typ av lättviktsbilar som Lotus är tätt förknippat med.
Så vad är då Emeya, ja Lotus är sparsmakade med detaljerna och delar endast utvalda specifikationer. GT:n har dubbla elmotorer som tillsammans ger 675 kW eller motsvarande 905 hästkrafter. Detta samt att vridmomentet är rejäla 985 N innebär att accelerationen 0-100 km/h ska vara avklarat på ”under 2,8 sekunder”. Det är en tid som innebär att man trumfar det mesta som finns ute på gatorna, dock är det inte tillräckligt för att ta kronan som ”sprint-kungen”
När det kommer till övrig teknik byggs bilen på samma grundarkitektur som Eletre och det innebär bland annat 800-voltssystem som tillåter upp till 350 kW i snabbladdningskapacitet. Batteristorlek är inte avslöjat än, men en laddning 10 till 80 procent ska gå på under 18 minuter.
Om vi spekulerar lite. Eletre har en räckvidd på upp till 600 km ur sitt 112 kWh-batteri – så räkna med att den mer aerodynamiska Emeya har bättre än så trots ett något mindre batteri (102 kWh).
Lotus: ”Industriledande 55-tums projicerad bild”
Annan teknik som Lotus lyfter fram är att Emeya har samma ”porösa” aerodynamik som debuterade med superbilen Evilja och som företagets ansvarige beskrev som unik.
– De flesta bilar behöver slå ett hål i luften och tar sig fram genom rå styrka. Men Evija är unik på grund av att den är porös. Bilen bokstavligen andas in luften, sade Richard Hill, ansvarig för aerodynamik, vid Evija-lanseringen.
Tillverkaren uppger även att bilen får en head up display som beskrivs som en ”industriledande 55-tums projicerad bild med förstärkt verklighet”. Något som inte omnämns är huruvida Emeya får samma system med lidar-sensorer som crossovern Eletre.
Bilen kommer börja byggas under 2024, men vad priset på ett stycke Emeya ligger på är i skrivande stund inte officiellt.