Övriga nyheter

Elbilen riskerar bli ett nytt fiasko

Susanna Baltscheffsky, chefredaktör på Ny Teknik.

LEDARE. Valutgången blev precis så oviss som väntat. Det dröjer innan det blir klart hur den nya regeringen ser ut.

Publicerad

Men en sak verkar tydlig: vilka partier som än ingår så kommer den nya regeringen att satsa på en omfattande utbyggnad av laddstolpar för elbilar. I tabellen i Ny Teknik framgick det att samtliga partier, utom Sverigedemokraterna, vill ge statligt stöd till utbyggnaden av laddstolpar.

Elbilen har många miljöfördelar. Inga utsläpp av koldioxid eller partiklar, de bullrar inte och de använder bränslet – elektriciteten – effektivt. Men de kostar mycket i inköp, de kräver en laddinfrastruktur som inte finns än. Batterierna är fortfarande tekniskt omogna och något genombrott för att de ska bli acceptabelt små och få längre livslängd finns inte i sikte.

Varför har just elbilarna fått en sådan medvind i valrörelsen? Det är inte länge sedan som etanol på liknande sätt pekades ut som det bästa miljövänliga alternativet till bensin. Förväntningarna var höga, och statliga miljöbilspremien visade att det var rätt val att göra.

Men så hann konflikten om grödor ska odlas för att bli bränsle eller mat ikapp. Det blev för komplicerat att hålla isär fin- och fuletanol, och den som nyss köpt en etanolbil förvandlades från hjälte till buse.

Dessutom är det dyrare att köra på etanol och den har också visat sig kunna orsaka motorproblem. Att tanka bensin är både billigare och säkrare för motorn.

Etanolens uppgång och fall kan vara värd att hålla i minnet när entusiasmen för elbilar nu är stor.

Övergång till fossiloberoende fordon kräver förmågan att blicka framåt fyra-fem mandatperioder och vara öppen för olika tekniklösningar. Bränslecellsbilar är på stark frammarsch, Toyota lägger ner sin tillverkning av helt eldrivna bilar och japanska regeringen storsatsar på en infrastruktur för vätgas. Biodrivmedlen har fortfarande stor potential, men i miljöbilsdebatten finns de knappt med.

Satsningen på laddstolpar får inte leda till ett nytt och desillusionerande miljöbilsfiasko.