Elbilar
Efter lyxlimpan EQS – Mercedes presenterar elbilen EQE
Utseendemässigt så följer EQE den utstakade designlinjen. Foto: Mercedes
Mercedes rullar vidare i elektrifieringen och EQE blir tyskarnas vapen mot Tesla, BMW och Polestar.
Tidigare i år kom lyxlimpan EQS ut på vägarna. Nu följer Mercedes upp med EQE, vilket är vad som kan beskrivas vara elbilsversionen av ryggradsmodellen E-Klass.
Årets upplaga av bilmässan IAA må vara historisk. För det första för att den inte gick av stapeln i Frankfurt – och för det andra för att den var uppdelad både när det gällde fysiskt/digitalt.
Men en mässa är en mässa och Mercedes tog tillfället i akt att visa upp nästa kapitel på elbilsresan – sedanen EQE.
Utseendemässigt så följer EQE den utstakade designlinjen som tog sina första steg med EQC och som blivit mer accentuerade med EQS. Det innebär den stora blanka fronten med stjärnan i samt de nya strålkastarna. Även på insidan så har nyheten ärvt design och teknik från sina föregångare. Något som innebär att man kan välja att få en skärmupplevelse som är hela 1,4 meter bred.
Storleksmässigt mäter den nya elbilen in på 4,94 meter i längd och 1,96 meter bred – mått som innebär att den har ungefär samma storlek som nuvarande CLS. Och precis som coupémodellen har EQE en mer praktiskt halvkombi-baklucka instället för sedan-baklucka som en vanlig E-klass. En annan sak som verkligen skiljer mot E-klassen är att eftersom bilen är byggd på den nya plattformen EVA2 – så är hjulbasen enorm (3,12 meter).
En sak den nya plattformen har gjort möjligt är att bilen kunnat byggas väldigt tyst. Mercedes påstår att EQE kommer att var bäst i klassen när det kommer till detta.
Tekniken
Initialt kommer EQE i tappningen 350. Det innebär att drivlinan är består av en PSM-elmaskin om 215 kW / 292 hästkrafter som driver på bakaxeln. Denna är kopplad till et batteri om 90 kWh netto vilket alltså innebär att Mercedes valt en lite annan väg än exempelvis konkurrenten BMW.
För dem som håller igen med högerfoten så ska det officiellt vara möjligt att köra upp till 660 kilometer på en laddning.
När det sedan är dags att ladda så går detta att göra antingen i 170 kW med likström eller upp till 22 kW med trefas växelström.
Utöver denna 350 så säger Mercedes att ytterligare en version ska lanseras samtidigt, dock väljer de att inte ge några fakta kring denna. Lite längre fram kommer även fyrhjulsdrivna alternativ, samt mer potenta AMG-versioner, att komma. Det sistnämnda anger man kommer få 500 kW/680 hästkrafter.
Vidare kommer bilen med adaptivt chassi och tekniskt så finns möjligheten till bakhjulsstyrning – en funktion som innebär att bilens vänder på 10,7 meter istället för 12,5 m.
I Sverige kommer bilen lanseras under mitten av 2022. I skrivande stund finns det ingen prislapp satt på EQE, men räkna med att den kommer hamna någonstans mitt emellan vad en E-klass och en EQS kostar.
En sak Mercedes dock är tydliga med är att de kommer erbjuda massvis med efter-försäljning via on demand. Alltså att ägare kan köpa till funktioner efter det att bilen levereras. Här nämns olika motorljud, strålkastargrafik – eller för den delen den styrbara bakaxeln.
Fakta Mercedes EQE
Pris: N/A
Drivlina: Elmotor, bakhjulsdriven
Maxeffekt: 215 kW/ 292 hästkrafter
Max vridmoment: 530 Nm
Batterikapacitet (netto): 90 kWh
Officiell räckvidd: 545-660 km
Officiell förbrukning: 1,57-1,93 kWh/mil
Ombordladdare: 11kW/22 kw (tillval)
Snabbladdningskapacitet: 170 kW
Bagageutrymme: 430 liter