Elbilar

Deras nya elbil ska klara 160 mil på en laddning

Foto: Aptera Motors
Foto: Aptera Motors

Det ursprungliga konceptet floppade, men nu har trehjulingen väckts till liv igen. Med räckvidden 160 mil på en laddning sägs nya Aptera vara världens mest effektiva elbil.

Publicerad

Trehjulingen som utvecklades av Accelerated Composites kallades världens mest effektiva bil. Den hann inte slå igenom innan bolaget likviderades 2011. Men entreprenörerna Steve Fambro, Chris Anthony och Steve Johnson tror uppenbarligen att konsumenterna vill ha en effektiv, tvåsitsig elbil. I år drog de igång sitt nya bolag Aptera Motors, döpt efter den ursprungliga modellen.

Planen är ett erbjuda en rad olika batteripack, från 40 till 100 kilowattimmar. Det största ska ge deras nya Aptera en räckvidd på otroliga 1 600 kilometer. 160 mil kan ställas mot de cirka 60 mil som levereras av dagens vassaste elbilar. Den strömlinjeformade trehjulingen använder mindre än 100 Wh per mile – att jämföra med Teslas Model 3 vars Standard Range Plus-version gör av med 250 Wh per mile, enligt det amerikanska systemet U.S. EPA.

Bakom räckvidden ligger en lätt konstruktion och ett lågt luftmotstånd. Med ett batteripack på 60 kilowattimmar kommer farkosten att väga cirka 800 kilo, vilket är ungefär hälften av en Nissan Leaf med samma batteripack. Och den japanska tillverkarens fyrsitsiga modell har en effektivitet som bara ligger på en tredjedel av Apteran.

Starkare än något annat  fordon – upp till bevis

Chassit är en sandwichkonstruktion av plastkomposit som ger en mycket lägre tillverkningskostnad än att pressa delar i stål och aluminium. Bolaget hävdar samtidigt att deras kompositmaterial gör konstruktionen starkare än något annat fordon på vägarna i dag. Så fort deras första prototyp är färdig ska den genomgå fullödiga krocktester, och då är det upp till bevis.

Med dagens metoder för beräkningar inom vätskedynamik kan designteamet på 2–3 timmar köra simuleringar som skulle ha tagit fyra dagar när den ursprungliga Apteran utvecklades 2009. Designmässigt finns inga spår av den gamla bilens former i den nya versionen.

Navmotorerna på 50 kilowatt, 67 hästkrafter, levereras av ett östeuropeiskt företag. Motorerna kommer eventuellt bara att driva på framhjulen även om den första prototypen förmodligen också får en motor i bakhjulet. De tre kommer då att ge modellen en samlad kraft på 150 kilowatt.  

Batteripacket sitter i golvet och vinklas upp bakom föraren där fordonet smalnar av mot bakhjulet. Vätskekylningen kommer dock inte att använda de kylare och pumpar som är brukligt. Aptera har en hemlig lösning där kylningen sker via karossens yta. Det rapporterar IEEE Spectrum.