Elbilar
Deras eldrivlina kan anpassas på millimetern för alla klassiker
Brittiska Lunaz elektrifierar klassiker, och deras drivlinor kan anpassas exakt för det aktuella utrymmet. Bolaget kan till och med efterlikna originalets köregenskaper.
Nyligen gick Volkswagen ut med ett erbjudande till bubblan-ägare där de kan få sin gamla VW konverterad till eldrift. Nu är det uppstartsbolaget Lunaz som säger sig kunna elektrifiera de flesta klassiska modeller.
För ändamålet använder britterna en eldrivlina som de har utvecklat på egen hand på huvudkontoret i Silverstones teknikpark, intill den anrika racerbanan. Eldrivlinan ska kunna anpassas på millimetern för att fylla utrymmet i den aktuella bilmodellen.
Bolaget hävdar att justeringsmöjligheten inte bara gäller för bilens dimensioner, utan drivlinan kan ställas in för att efterlikna originalmodellens köregenskaper. Lunaz räknar ut karaktären genom att väga originalbilens fyra hörn, detta för att se hur vikten är fördelad.
Efter det monteras bilen ner och karossen 3d-skannas för att se vilka dimensioner den nya drivlinan behöver ha. Och det är inte vilket hopplock som helst. Den färdiga bilen kan hantera snabbladdning, har bromskraftåtervinning, antisladdsystem och farthållare.
Bilarnas gamla tanklock byggs om för att istället ta emot laddaren. Fordonen får nya värme- och AC-system. De utrustas även med wifi och satellitnavigation. Originalkänslan är dock viktig, och Lunaz anpassar den ursprungliga instrumenteringen för elektrifiering.
Just nu jobbar teamet på tre modeller. En 8-sitsig Rolls-Royce Phantom V från 1961, med ett batteripack på 120 kWh. En Jaguar XK120 från 1953 med 80 kWh samt en Rolls-Royce Silver Cloud från 1956 vars batteristorlek ännu är okänd. Men Lunaz hävdar att deras dubbla motorer levererar cirka 380 hästkrafter och ett vrid på 700 Nm.
Om karossen inte är perfekt så fixas den till, och Lunaz klär även om interiören med skinn från bil- och modeindustrin. Priset för en konvertering börjar å andra sidan på cirka 4,3 miljoner kronor.
Bakom projektet står John Hilton som tidigare har lett en rad Formel 1-team, bland annat för Renault. Medgrundare är bilentusiasten David Lorenz, som fick inspiration av sin dotters födsel.
– Att Luna, min dotter, inte skulle ha tillgång till bilar som Mercedes-Benz 190SL när hon blir gammal nog för att köra bil skulle vara en tragedi. Utan att bygga upp Lunaz är det här den verklighet hon står inför, säger David Lorenz till New Atlas.