Elbilar

Deras bakaxel öppnar för större batterier – i små elbilar

Universitetet i Siegen har tagit fram en bakaxel som kan göra att små elbilar får plats med större batterier. Foto: Universitetet i Siegen

Små elbilar har inte plats för rejäla batteripack – svaret på problemet kan vara tyskarnas specialdesignade bakaxel.

Publicerad

Med ett litet utrymme mellan hjulaxlarna får de minsta elbilarna hålla till godo med en begränsad räckvidd. Ett mindre batteripack kan dessutom inte laddas med samma kapacitet som de större. Men nu har Universitetet i Siegen utvecklat en ny bakaxel som ska ge plats för mer batteri. Det skriver Electrive.

Arbetet utgör en del i E-MLTA, ett forskningsprojekt om utvecklingen av en utrymmessparande multilänk/torsionsaxel. I projektet deltar bland andra Ford och Volkswagen. Universitetet i Siegen tror att deras nya bakaxel kan öppna för en ökning av räckvidd med 35 procent – vilket motsvarar omkring 115 extra kilometer jämfört med existerande batteridrivna småbilar.

– Vi har vänt uppochner på bakaxeln och därmed kunnat flytta axelbryggan bakåt mot bagageutrymmet. Det här ökar utrymmet framåt under bilen påtagligt för batteriet", säger universitetets professor Xiangfan Fang i ett uttalande.

Den nya stålaxeln monterades på en bensindriven Ford Fiesta, och för att simulera batteriernas vikt fästes tunga metallplattor under bilen. Forskarteamet var dock tvungna att lägga fler länkar och förstärkningar till bakaxeln för att Forden inte skulle förlora sina köregenskaper, och exempelvis undvika tendenser till att bakdelen vill lyfta vid inbromsningar.

Efter försök vid flera testbanor kom forskarna fram att bilen hade bibehållna köregenskaper, och att de skillnader som kunde noteras var försumbara. I dagsläget är en serieproduktion av bakaxeln inte aktuell, men samtal pågår med flera biltillverkare om att göra universitets lösning till en framtida standard för små elbilar.