Dacias Spring Electric ska öppna elbilens budgetsegment
Dacias första elbil. Foto: Dacia
Foto: Dacia
Dacia Spring Foto: Dacia
Kompakt, begränsad effekt och lagom batteri. Det är receptet på Dacias första elbil – en modell som de hoppas ska ge dem en fot in i den elektrifierade framtiden.
Renault-gruppen har länge haft elbilar ute på rull, men det har inte innefattat koncernens instegsmärke Dacia. Nu ändras detta i form av Spring Electric en bil som beskrivs vara en mindre suv samt en elektrisk revolution.
Att det skulle vara en suv är diskuterbart, men att den kommer att revolutionera segmentet verkar möjligen mer troligt. Varför då? Jo, Dacia säger att det bli den billigaste stadsbilen på el i Europa.
Så vad är då Dacia Spring för en bil? Storleksmässigt mäter den 3,73 meter på längden vilket gör den något längre än en VW Up. Tillverkaren säger att den ska ha plats för fyra vuxna och att bagageutrymmet är på 300 liter. Vilket faktiskt är ganska mycket med tanke på den ringa storleken.
Rent tekniskt så har man petat ner en elmaskin som klarar av att leverera 33 kW / 44 hästkrafter. Dacia säger att även om det låter lite så innebär vridmomentet på 125 Nm att det nära nog är samma prestanda som man får ur den 90-hästarsmotor som bland annat sitter i Sandero samt Renault Clio.
Dacia Spring Foto: Dacia
Batterikapaciteten är på 26,8 kWh och topphastigheten anges till 125 km/h.
Laddning kan göras antingen i upp till 7,4 kW via laddbox eller snabbladdning i upp till 30 kW. Det senare innebär att man ska kunna ladda 0-80 procent på en timme.
Annons
Elbilen kommer att erbjudas i tre olika versioner. En för bildelning, en riktad mot privatpersoner samt i ett skåpbilsutförande. I det sistnämnda fallet handlar det om en liten sista milen-leveransbil med 800 liters bagageutrymme och 325 kilo lastvikt.
Ännu så länge har Dacia inte satt något pris på sin första elbil. Däremot säger de att lanseringen som delningsbil kommer att ske till våren. De andra två utförandena kommer till hösten 2021.