Continentals satsning: Laddaren som ska klara en slarvig parkering
Fordonet och laddaren kommunicerar via ultra-bredband och kan justera sin position med centimeterprecision. Foto: Continental
Fordonet och laddaren kommunicerar via ultra-bredband och kan justera sin position med centimeterprecision. Foto: Continental Foto: Continental
Fordonet och laddaren kommunicerar via ultra-bredband och kan justera sin position med centimeterprecision. Foto: Continental
En robot som själv justerar induktionsladdaren under elbilen och på så sätt förenklar laddning och parkering. Det kan bli verklighet när tyska Continentals system når ut på marknaden.
En faktor som ligger elbilarna i fatet är att föraren måste krångla med sladdar så fort fordonet ska laddas. En av lösningarna på problemet kommer från Continental. I samarbete med uppstarten Voltario utvecklar de nu en laddrobot.
Continentals system kräver inte en exakt placering av bilen. För enheten under fordonet justerar sig mot laddaren, upp till en halvmeter.
Systemet är enkelt att eftermontera under bilen, och själva laddaren behöver inte ens fästas i golvet. Enligt Continentals pressläpp ska man under 2022 ha fått fram en version som ligger nära en produktionsfärdig slutprodukt.
Laddningen sköts helt autonomt
Tidigare har lösningar med trådlös induktionsladdning dragits med att bilen måste parkeras med väldigt snäva marginaler över enheten. Continentals lösning skapar dock en fysisk kontakt mellan laddare och mottagare, vilket innebär minimala energiförluster – och enligt Voltario är de två enheterna dessutom utformade så att föraren har en spelmån på hela 40x40 cm när bilen parkeras.
Fordonet och laddaren kommunicerar via ultra-bredband och kan justera sin position med centimeterprecision. Foto: Continental
Själva laddningen sköts helt autonomt, och för kommunikationen mellan fordonet och laddaren används ultra-bredband, en trådlös radiokommunikation för kort räckvidd. Det ska innebära att de två enheterna kan justera sin position med en centimeterprecision.
Annons
För hemmet kommer en version som kan ladda med 22 kW växelström, men Continental ser att deras lösning är perfekt för mackar, fordonsflottor och inte minst en framtid där autonoma bilar ska hitta en laddplats i offentliga garage. Hemmaladdaren ska följas upp med en snabbladdare som har en kapacitet på över 50 kW likström.