ELBILAR

BYD snabbladdar nya Han L som tack vare nya 1 000-volts elarkitektur klarar av effekter om 1 000 kW.

BYD:s nya ”superplattform” – kan ladda 400 km på bara 5 minuter

Glöm 800 volt. Nu har kinesiska BYD tagit nästa kliv i utvecklingen. Utöver en ny plattform som klarar enormt höga laddeffekter ska de bygga 4 000 MW-laddare.

Publicerad

När Volvo lanserade ES90 tog de klivet över till 800 volts elarkitektur. Det är ett steg som många beskriver som viktigt för att hänga med i konkurrensen. Tekniken ger Volvomodellen möjlighet att ladda 300 km på tio minuter. Även EX90 och Polestar 3 gör samma sak och bland de europeiska konkurrenterna blir det allt vanligare med 800 volt.

Men i Kina är det gårdagens nyheter.

Kinesiska BYD har nämligen lanserat en ny elbilsarkitektur och i den har man satt in 1 000 volts-teknik. Det innebär enligt tillverkaren att det går ladda elbilar i upp till 1 000 kW – något som skulle innebära att det går att ”tanka” 40 mil på fem minuter. Eller som BYD gärna uppger 2 km i sekunden.

De första modellerna som får ta del av den nya ”Super e-platform” är sedanen Han L och crossovern Tang L. Båda erbjuds som antingen bakhjulsdrivna med en 500 kW-motor eller med fyrhjulsdrift och en systemeffekt på 810 kW. Detta tack vare en ny typ av elmotor som varvar upp till 30 511 rpm och innebär att bilarna accelererar 0-100 km/h på 2,7 respektive 3,6 sekunder.

Och om inte det känns tillräckligt har de då även trumfkortet att de laddar enormt snabbt.

Nyheten om plattformen och de båda modellerna lanserades under ett BYD-event där grundaren Wang Chuanfu avslöjade att de ska börja utbyggnaden av 4 000 megawatt-laddare i Kina. Och det lär behövas om ägare ska kunna nyttja kapaciteten. 

Ett vanligt problem som finns redan med 800-voltssystem är att de kan vara svårt att uppnå de riktigt höga laddeffekterna om laddarna inte är avsedda för det.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.