ELBILAR

BYD:s nya plan: Laddhybrider till samma pris som rivalernas fossilbilar

Drivlinan DM-i sitter bland annat i modellen Seal U DM-i och kan beroende på batteristorlek ge upp till 16 mils elräckvidd. Därtill utlovar BYD 110 mils totalräckvidd.

I lågkonjunkturen har elbilssegmentet fått lätt pyspunka och i stället har laddhybrider seglat upp igen. Det här har fått BYD att snabbt lägga om planen – vapnet i kampen om kunder blir att erbjuda tekniken till markant lägre pris.

Sedan coronapandemin har Europa fått se ett enormt inflöde av nya kinesiska bilmärken som vill sälja elbilar i väst. Xpeng, Nio, MG och BYD för att nämna några. Just de senare har stora expansionsplaner och de ska i år brodera ut sitt modellutbud.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här