ELBILAR
BYD:s nya plan: Laddhybrider till samma pris som rivalernas fossilbilar
Drivlinan DM-i sitter bland annat i modellen Seal U DM-i och kan beroende på batteristorlek ge upp till 16 mils elräckvidd. Därtill utlovar BYD 110 mils totalräckvidd.
BYD
I lågkonjunkturen har elbilssegmentet fått lätt pyspunka och i stället har laddhybrider seglat upp igen. Det här har fått BYD att snabbt lägga om planen – vapnet i kampen om kunder blir att erbjuda tekniken till markant lägre pris.
Sedan coronapandemin har Europa fått se ett enormt inflöde av nya kinesiska bilmärken som vill sälja elbilar i väst. Xpeng, Nio, MG och BYD för att nämna några. Just de senare har stora expansionsplaner och de ska i år brodera ut sitt modellutbud.
Eftersom elbilsförsäljningen haltar i Europa har de valt att lägga om inriktningen något. Detta genom att introducera laddhybrider. Strategiförändringen meddelades av Michel Shu, chef för BYD Europa under ett framträdande på Financial Times ”Future of the Car Summit”.
Först ut i hybridoffensiven kommer modellen Seal U följt av ”ytterligare en” 2025. Men att man lanserar tekniken är inte det ögonbrynshöjande. Det är att BYD avser att sälja sina laddhybrider till ett pris västerländska tillverkare säljer bensinbilar för. Det uppger branschtidningen Automotive News och hänvisar till ”en toppchef på BYD”.
Seal U har precis börjat säljas som elbil i Sverige. Detta till ett pris som startar på 524 900 kronor. Var landar prislappen för laddhybriden?
Volkswagen säljer som jämförelse Tiguan till ett frånpris om 384 900 kr, men där laddhybriden startar på 517 200 kr. Skulle BYD sälja sin laddhybrid till motsvarande pris som VW:s bensinalternativ vore det en enormt stor skillnad.
Värt att notera är att även om vi i väst inte fått testa BYD:s laddhybridteknik har den rönt stor framgång. Dels i försäljning i hemlandet, dels att det ryktas om att bjässen Toyota är intresserad av den för kommande modeller.
BYD har stora planer för Europa och ämnar ha byggt klart sin fabrik i Ungern till nästa år. Från denna ska sedan både elbilar och laddhybrider rulla ut från och med 2026.