ELBILAR

BYD:s nya laddhybrid tar sig 210 mil på full tank

BYD Qin L DM-i

Bra räckvidd på el – men det som sticker ut är totalsträckan full tank. Nu har BYD presenterat laddhybriden Qin L DM-i som tar sig 210 mil innan energin i bilen är slut.

När det kommer till elbilar har BYD på sistone seglat upp som den stora utmanaren i toppen av segmentet. Den kinesiska tillverkaren dominerar på hemmaplan och tampas med Tesla om kronan när det kommer till att vara världens största elbilsmärke.

Vid sidan av de rena elbilarna har BYD även laddhybrider och nu har tillverkaren ryckt skynket av sin senaste generation bilar.

Modellen Qin L DM-i kommer med vad BYD kallar sin femte generations laddhybriddrivlina. Denna är uppbyggd av en 1,5-liters bensinmotor om 74 kW / 100 hästkrafter och en elmotor om 160 kW. Batteriet är på 15,9 kWh.

Stockholm till Geneve utan tankstopp?

Siffrorna kanske inte låter överväldigande, men faktum är att drivlinan innebära att bilen klarar upp till 120 km på el enligt den kinesiska körcykeln. Det i sig är kanske inget som är rekordaktigt, men när man tittar på den kombinerade räckvidden – då sticker bilen ut. Detta då Qin L ska kunna ta sig hela 210 mil med fullt batteri och full tank (CLTC-siffror).

Sträckan innebär, åtminstone teoretiskt, att den som startar i Stockholm kan ta sig till Geneve – och fortfarande ha några mils räckvidd kvar. Dessutom säger sig BYD ha testat detta i verkligheten och då kunnat ta sig hela 250 mil.

Att bilen tar sig långt är inte det enda. I Kina ska modellen kosta 150 000 – 200 000 kronor – och den kan vara aktuell för Europa. BYD ska i samband med fotbolls-VM (som man är sponsor för) visa upp nya laddhybrider med DM-i drivlina.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.