ELBILAR

BYD vill ”demolera” det gamla och se Kina mot resten av bilvärlden

På sociala medier i Kina trendar en video som BYD skickat ut med uppmaningen att de kinesiska biltillverkarna ska enas för att ”demolera” det gamla

Ut med det gamla, in med det nya – så ser kinesiska BYD på bilmarknaden och i ett enande stridsrop vill de göra gemensam sak med övriga kinesiska biltillverkare i konkurrensen med västerländska märken.

Publicerad Senast uppdaterad

BYD är en jätte inom elbilar och tampas med Tesla om förstaplatsen när det kommer till försäljning. Utöver att tillverkaren ser sig själv som en allt tydligare global spelare vill man även lyfta det kinesiska.

Under ett evenemang där tillverkaren uppmärksammade en milsten i produktionen ville BYD ta tillfället i akt och belysa hur Kina nu nått en helt ny nivå inom bilindustrin.

– Jag tycker att tiden har kommit för de kinesiska märkena. Det finns ett emotionellt behov hos 1,4 miljarder kineser att se att de kinesiska märkena blir globala, sade Wang Chuanfo, grundare för BYD, vid evenemanget samtidigt som han stod framför logotyperna för de tolv största kinesiska bilmärkena. 

I samband med detta visade BYD även en video som sedan dess blivit viral i Kina. Avstampet i denna är FAW som grundades 1956 och under videons gång lyfts framstående tillverkare fram och vad de bidrar med. 

”Vår historia skiljer sig åt, men vårt mål är detsamma. Det finns ingen distinktion mellan dig och mig” säger berättarrösten samtidigt som Xpeng, Nio, Hongqi och Zeekr-bilar rullar fram.

Uppmaningen är tydlig: de kinesiska tillverkarna bör ena sig för att tillsammans ”demolera de gamla legenderna och bli världsledande märken”. Detta under fanan ”Chinese Autos”. 

På sociala media har flertalet rivaler svarat på uppmaningen. 

”Jag känner mig stolt över kinas bilindustri!”, kommenterade William Li på Nio. ”Salut till BYD! Låt oss ge tummen upp till alla deltagare i den nya energi-eran”, skrev Li Xiang, vd för Li Auto.

Men det var inte bara hurrarop som hörs. Det finns också röster om riskerna med att samgruppera. En oro som lyfts fram är att initiativ, och uttalanden, som detta riskerar att driva på motsättningar. I Europa är tullar mot kinesiska tillverkare något som diskuteras och från de europeiska tillverkarna har bland annat Stellantischefen Carlos Tavares hörts i debatten. Han menar att europeiska tillverkare slåss med ”en hand knuten bakom ryggen” på grund av nuvarande regler. 

Det ska även nämnas att det inte framstår som att alla biltillverkare i Kina är lyriska över att kroka arm med sina inhemska rivaler. Enligt Reuters ser bland annat Great Wall Motors att inbördes konkurrens är naturligt, inte minst i det priskrig som Kina befinner sig i just nu.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.