ELBILAR

Branschanalys: Efterfrågan på elbilar möts inte förrän 2030

Bilbranschen står nu inför en enorm förändring där långa leveranstider kan leda till förlorade marknadsandelar. Men en elbilstillverkare går mot strömmen.

Det lät som en så oerhörd paradox. Biltillverkarna sålde färre bilar än någonsin – men gjorde samtidigt rekordvinster. Hela fjolåret var något som vi aldrig varit med om tidigare, då marknaden vobblande försökte parera komponentbrist, coronanedstängningar och invasionskrig.

Till det kom även att snudd på samtliga tillverkare kunde visa välfyllda orderböcker för sina nya elbilar och med illa dold förnöjdhet säga att efterfrågan givit långa långa leveranstider.

Men 2022 blir en parentes och när verkligheten kommer ikapp slår den som en slägga undan benen på den som inte valt att flytta sina stödhjul.

Det här menar Consumer Reports vars analysavdelning tittat på data och extrapolerat hur allt det här kan påverka marknaden.

– Det är hög tid för politiker och biltillverkare att stå på gasen när det gäller elbilsproduktion. Som det är nu, även om vi går på de mest aggressiva officiella planerna för att öka produktionen, så kommer elbils-efterfrågan inte att tillgodoses förrän 2030, säger Chris Harto, analytiker på Consumer Reports i ett uttalande.

”Elbilar som inte existerar går inte att köpa”

På frågan om varför man inte lugnt kan sitta och fasa in elbilar är analysavdelningen tydlig: Osborne-effekten, som innebär att kunder inte vill köpa teknik som är på väg att ersättas.

När den stigande efterfrågan möts av otillräcklig tillgång lämnar det många konsumenter som vill ha en elbil med ett val. Antingen köpa en ny fossilbil de inte vill ha, att ställa sig på en stadigt växande väntelista – eller helt enkelt vänta och hålla kvar i sin befintliga bil mycket längre.

– Konsumenter kan inte köpa elbilar som inte existerar, men det innebär inte att de kommer köpa en konventionell bensinbil i stället. Det här kan sluta med att biltillverkare har parkeringar fulla med bensinbilar – men inga köpare, säger Chris Harto.

I marknadsstudien ”Excess Demand” som Consumer Reports tagit fram framgår det att tillverkare inte har insett hur snabbt efterfrågan ökar.

Som tydligt exempel lyfts GM:s scenario för elbilsförsäljning fram. Enligt den amerikanska tillverkaren är tiden fram till 2031 en tid för elbilspionjärer och högst 10 till 15 procent av de nya bilarna i USA är eldrivna. Först någon gång 2037–2039 kommer hälften av försäljningen att vara elbilar.

Tesla har sänkt priserna rejält

Men sett till analysstudier som Consumer Reports har genomfört säger redan i dag 30 procent av bilköparna att de vill köpa en elbil.

Diskrepansen är enorm och det har en tillverkare tagit fasta på. Tillverkaren har insett att kunder inte sitter och väntar månader eller i vissa fall år på att just ”sitt” märke ska leverera.

I en tid där Ford och GM bitvis stängt orderböckerna för nya elbilar – öppnar Tesla några nya kapitel i sina. Den renodlade elbilstillverkaren har precis gjort hiskeliga prissänkningar och ökar produktionstakten i samma veva. Tesla har nu gjort ett rekordkvartal sett till produktion och i Europa är Model Y den mest sålda bilmodellen före Dacia Sandero.

De som beställer en Model Y i dag kan få den om någon månad.

Det här kommer ge fördelar enligt Consumer Reports. Att kunna levererar innebär att man tar marknadsandelar. Vilka av de traditionella tillverkarna som kan haka på och få igång sin produktion återstår att se.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.