Elbilar
BMW:s elbil har 600 km räckvidd
Ett tyskt alternativ till Tesla Model 3 och den modell som ska visa äkta BMW-kvalitéer i elbilsklassen. Modellen i4 ska kombinera 530 hästars körglädje med 600 km räckvidd.
I förra veckan invigde BMW-chefen Oliver Zipse ett nytt kompetenscenter för battericeller – och han slog fast att tillverkaren är en ledstjärna inom elektrifiering. Då återupprepade bossen även löftet om 25 elektrifierade modeller fram till 2023, varav "mer än hälften" är rena elbilar.
Nu får vi mer information kring en av dessa elbilar. Modellen i fråga går under namnet i4 och blir BMW:s motsvarighet till 3-serien i elbilssegmentet. Så vad är det då för typ av modell? Jo, det handlar om en fyrdörrars sedan/coupé – eller på BMW språk Gran Coupé – och storleksmässigt så lär den vara väldigt lik vanliga 4-serie Gran Coupé. Det innebär att tillverkaren nu frångår sitt tidigare spår om att i-modellerna var en helt egen familj med annan formgivning, såsom i3 och i8.
BMW höjer ribban
Rent tekniskt säger BMW att hela eldrivlinan är nyutvecklad och att den höjer ribban i branschen när det gäller effektivitet. Grunden är CLAR-plattformen som debuterade i nuvarande 7-serien – en flexibel modulär arkitektur för både elektrifierade och rent fossildrivna modeller.
Maskinen i bilen är på 390 kW/530 hästkrafter, vilket ska vara tillräckligt för att kunna accelerera 0-100 km/h på fyra sekunder blankt om man skulle vilja. För de som istället för spurter gillar långlopp så utlovar BMW runt 600 kilometers räckvidd på ett fulladdat batteri. Batteripacket i fråga är på 80 kWh och snabbladdning kan göras i upp till 150kW vilket innebär att man på 35 minuter ska kunna ladda upp 80 procent.
Prototypbilar har setts i tester flertalet gånger, men innan i4 kommer det faktiskt att lanseras två andra elbilar. Dels suven Ix3 och dels crossovern Inext. Produktionen av i4 är satt till 2021 och den kommer att byggas i München, sida vid sida med 3-och 4-serien.