Elbilar
BMW gör som Tesla – satsar på runda batterier
Nu satsar BMW på cylindriska celler. Foto: BMW
Ett vägval som ska ge elbilar av ”Neue Klasse”, bästa prestandan. BMW har nu presenterat nästa generation batterier och lite överraskande väljer man att gå samma väg som Tesla.
Uppdaterad
Det är inte länge sedan som bilindustrin såg på batterier i elbilar som en tredjepartskomponent. Helt enkelt en bildel man likt många andra kunde köpa in från andra, specialiserade företag. Insikten om att batteriet är mer centralt har kommit med tiden och i dag har fler biltillverkare en egen batteriutveckling och planer på egen produktion.
BMW har nu presenterat hur de kommer att gå framåt inom batterier och till sin nya generation elbilar som går under namnet ”Neue Klasse” får vi se en helt ny formfaktor. För när bilarna kommer 2025, sitter det runda batterier i dem.
I dagsläget har de flesta tillverkare valt att hålla sig till fyrkantiga batterimoduler som antingen innehåller prismatiska- eller påsceller. Volkswagen har till och med gjort stort nummer av sin ”unified cell” som är prismatisk. Hittills har undantaget varit Tesla.
Nu väljer BMW alltså att gå Teslas väg och de nya cylindriska cellerna får en standarddiameter på 46 millimeter och ska produceras i två olika höjder. Tillverkaren uppger att jämfört med nuvarande generationens prismatiska celler kommer nickelhalten vara högre på katodsidan, medan kobolten minskar. På anodsidan ökas kiselhalten vilket förbättrar cellens energitäthet med mer än 20 procent.
Battericellerna utvecklas på interna kompetenscenter
Vidare bekräftar BMW att elarkitekturen i de nya elbilarna blir på 800 volt, vilket inte minst kommer kapa tiden det tar att snabbladda.
För att möta de långsiktiga behoven planerar BMW att bygga sex battericellsfabriker: Två i kina, två i Europa samt två i Nord- och Sydamerika. Här kommer över tio miljarder euro investeras och de första fyra fabrikerna har redan planerats. Dessa, med kapacitet på 20 GWh vardera kommer CATL respektive EVE Energy att bygga i Kina och Europa. Vad gäller de amerikanska anläggningarna har ingen partner hittills presenterats.
De nya battericellerna utvecklas på interna kompetenscenter och bland annat kommer den nya generationens teknik att göra det möjligt att använda katoder gjorda av litiumjärnfosfat, skriver Insideevs. Parallellt med utvecklingen av LFP-alternativ kommer BMW även forska vidare i utvecklingen av solid state-batterier. De senare har man som mål att få in i serieproduktion mot slutet av decenniet.