Elbilar

Beslutet: Jaguar ska vara helelektriskt inom fyra år

På fyra år måste Jaguar lansera eldrivna ersättare till crossoverbilarna E-Pace och F-Pace, den mindre sedanen XE, mellanklassbilen XF samt sportbilen F-Type. Foto: Jaguar

Nu går den brittiska koncernen ut och berättar om sin framtid. Redan 2025 ska Jaguar vara helelektriskt och därtill ska Land Rover storsatsa på batteribilar – och bränslecellsteknik.

Publicerad

För fyra år sedan stod världen och väntade spänt på att tyska lyxtrion skulle bjuda Tesla på dans. Vilken tillverkare var det som blev först ut med en Model S-utmanare? Då kom, från ingenstans, Jaguar och sköt ut sin I-Pace. Förvånande, javisst – men tillräckligt uppskattat för att bilen skulle utses till årets bil både i Europa och i världen.

Nu har samtliga tillverkare i premiumsegmentet lanserat egna modeller, men där Audi, BMW och Mercedes är inne på andra eller snart tredje elbilen. Har det varit ganska tyst från de brittiska öarna. Men nu kommer det nyheter.

I ett meddelande avslöjar Jaguar Land Rover sin nya strategi. Denna går i korta drag ut på hur man ska förnya tanken av lyx, och där hållbarhet kommer att vara en viktig grundpelare. Som del i denna har de pekat ut flera viktiga steg.

Det första är att märket Jaguar redan om fyra år ska vara ett Tesla. Alltså ett märke som bara säljer elbilar. Ett väldigt intressant val med tanke på att I-Pace är en bil som kontraktsbyggs av Magna Steyr och där många komponenter inte är egenutvecklade. Detta på en plattform som man till och med har sagt inte kommer att utvecklas mer.

Jaguar har eldrivna ersättare på gång

Så på fyra år ska man alltså lansera eldrivna ersättare till crossoverbilarna E-Pace och F-Pace, den mindre sedanen XE, mellanklassbilen XF samt sportbilen F-Type. Lägg till att en ny version av lyxmodellen XJ är i faggorna. Hektiska tider för biltillverkaren alltså.

Men det är inte allt som är på tapeten. Hos systermärket Land Rover ska man 2024 lansera den första helelektriska bilen och fram till 2030 så ska alla modeller i utbudet erbjudas med helt elektrisk drivlina.

Parallellt med detta kommer företaget även att fortsätta sin satsning på vätgas och bränslecellsteknik. Detta för att vara redo för ”framtida efterfrågan".

Exakt hur man ska åstadkomma allt detta på så kort tid är inget som Jaguar Land Rover går in i detalj kring. Det enda de skriver om det är att de framöver ska utbyta kunskap samt jobba tätare med moderbolaget Tata.