ELBILAR

Batterijättens drag – bygger nätverk för batteribyten 

Catl ska bygga sitt batteribytarnätverk under namnet Evogo. Tanken är att alla bilar med Catl-batterier ska kunna byta där.

För två år sedan sa kinesiska Catl att de tittade på batteribytesstationer för framtiden. Nu avslöjar de att planerna är 3 000 batteribytesstationer för elbilar till 2027.

Publicerad Senast uppdaterad

När Nio lanserade som biltillverkare var batteribyten det stora som utmärkte dem. Att separera bil och batteri gav enligt dem många fördelar – inte minst i Kina där de flesta bilägare inte har möjlighet att ladda hemma. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här