Innovation

Batteriet i bilen anpassas efter körsträckan

Föraren pluggar in så många batterimoduler som behövs för resan. Foto: CTE
Systemet bygger på litiumjonbatterier i moduler. Foto: CTE
Batterierna ska kunna laddas i särskilda batteriladdningsstationer. Foto: CTE
Batterierna döljs i bakluckan. Foto: CTE

Ett tyskt konsultbolag utvecklar ett nytt batterisystem för elbilar. Föraren tar bara med så många batterimoduler som behövs för att klara resan.

Publicerad

Många studier visar att de flesta bilresor är kortare än 60 kilometer. Det har det tyska konsultbolaget CTE tagit fasta på och utvecklar ett modulbaserat batterisystem där föraren bara pluggar in så många batterier som behövs för varje resa.

Varje batterimodul väger 6,5 kilo, innehåller 0,6 kWh och är i storlek ungefär som en skokartong. Batterierna är av litiumjon-typ och varje modul kan lagra upp till 0,6 kWh.

En fördel är att bilen inte behöver tyngas av batterier mer än nödvändigt vilket ökar räckvidden. De batterier som inte används kan stanna hemma för uppladdning.

CTE tänker sig också att de skulle kunna användas för småskalig lagring av el från solceller.

Kostnaden kan också hållas nere eftersom man inte behöver köpa fler moduler än vad man behöver.  Batterierna ska också gå att hyra.

Nästa år ska ett prototypsystem testas säger Sebastian Pricker på CTE till den tyska tidningen Der Spiegel. Bland annat måste det vara enkelt och säkert att koppla in och ur modulerna.