Digitalisering Foreseetis kod ska skydda uppkopplade bilar från hackare Bryter ny mark. Foreseeti, med Joakim Nydrén som vd och en av grundarna, har i dag flera kunder i försvaret och svensk industri, bland annat. Nu ska 33-listebolaget analysverktyg anpassas för fordonsindustrin. ”Programvara spelar huvudrollen i framtidens fordon”, säger Robert Lagerström, lektor och docent på KTH. Niklas Wiberg, cybersäkerhetsarkitekt hos Scania, hoppas att forskningsprojektet ska kunna effektivisera arbetet med cybersäkerhet i fordonsbranschen. Uppkopplade system gör fordon sårbara för hackare. Nu ska 33-listebolaget Foreseeti och KTH hjälpa Scania och Volvo Cars att förbättra cybersäkerheten i bilarna. Kalle Wiklund Publicerad 10 jan 2018 kl 07.00 Senast uppdaterad 26 sep 2024 kl 09.44 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons När antalet uppkopplade bilar stiger, ökar också riskerna för att hackarna och andra obehöriga ska försöka kapa programvaran som styr fordonen. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ volvo cars digitalisering foreseeti nyheter
ELBILAR Analys: Säker i krocktest – men Tesla toppar dödslista Tesla Model Y är en av de säkraste bilarna som någonsin krocktestats. Trots det toppar Tesla listan när det kommer till flest passagerardödsfall – det framgår i analys av dödsolyckor.
INDUSTRI Northvolt om ny finansiering: ”Förhandlingar pågår” Batteritillverkaren Northvolt har inte gett upp. Försöken att säkra ny finansiering pågår ännu, enligt presschefen Erik Zsiga.